– Det bliver sjovt, men det er ikke for sjov, at vi gør det.
Med de ord startede Easyfoods program for talentudvikling i efteråret 2004. Direktør Flemming Paasch havde deltaget i projektet ”Hvordan smager Trekantområdet” og havde lyst til at få ny vind i sejlene på virksomheden. Easyfood havde på det tidspunkt været i gang i tre år, og ifølge forskere i iværksætteri skal der efter tre år ske noget. Enten skal ledelsen skiftes ud med andre mere administrerende og knap så iværksættende kompetencer, eller også skal der slås et stort brød op. Easyfood havde allerede godt gang i væksten og var meget fokuseret på udvikling, så vi valgte det sidste og satte en høj ambition. Jeg rejste i Leonardo da Vincis fodspor og kom hjem med et program for talentudvikling.
I løbet af seks fredag eftermiddage, trænede medarbejderne i kreativitet og forestillingsevne. Alle medarbejderne: Direktører, produktionsmedarbejdere, prøvebagere, linieledere, receptionister, smede, sælgere, pakkere, produktudviklere, bogholdere, kvalitetskontrollører….. – alle medarbejdere deltog i talentudviklingen.
Træning, taktik og test. Det var ingredienserne i talentudviklingen. Seks eftermiddage med foredrag om Leonardo da Vinci, Renæssancen, håndbold, innovationsmodellen 1925 og mad. Seks eftermiddage med leg, film, tegning, modelbyggeri, mindmaps og kreative øvelser. Seks eftermiddage med grin, hovedrysten, aha-oplevelser, modstand, omfavnelser og nye måder at kommunikere på.
Og så den store test: 100 nye produkter på én dag. Ikke bare 100 nye produktidéer på skitseplan. Nej 100 nye produkter som skulle bages og smages.
Træningslejren startede med, at vi fik produceret en idébog til alle medarbejdere. En af de mest berømte idébøger i verden er Codex Leicester som er idéer, betragtninger og tegninger af Leonardo da Vinci.
Hvis man beskæftiger sig med idéer og udvikling generelt, skal man være stærkt galvaniseret for at komme udenom fænomenet Leonardo da Vinci. Leonardo efterlod sig mange idébøger fyldt med tegninger, beskrivelser, idéer og filosofiske betragtninger. I en af dem finder man skitsen til en helikopter, tegnet ca. 500 år før den første var i luften. I 1994 købte verdens rigeste mand Bill Gates for den nette sum af 30,8 millioner dollars Leonardos efterladte idébog Codex Leicester.
Men budskabet til medarbejderne var klart: Man bliver ikke mesterkok af at læse alverdens kogeboger. Man bliver mesterkok af at øve sig i at lave mad. Og man bliver god til at få idéer ved at øve sig i at få idéer.
Idébøgerne blev delt ud første dag. De var smukt trykt på et rigtigt trykkeri med hård ryg og en smuk indbinding. Der kom endda hurtigt rift om bøgerne blandt virksomhedens samarbejdspartnere.
Og så gik vi ellers i gang. Det var ikke uden sværdslag. Ikke alle medarbejdere brød sig om metoden og ikke alle var indstillet på at gøre forsøget, men i løbet af efteråret spredte der sig en spirende stemning. Den obligatoriske idé-postkasse i kantinen, som havde stået tom, siden den blev sat der, begyndte lige pludselig at få post.
Medarbejderne konstaterede at træningslejren også betød bedre kontakt med kolleger samt ledelsen, og at man rent faktisk kunne føde en idé på møderne, som blev taget alvorligt med det samme, og at man fik indflydelse på beslutningerne i virksomheden ved at deltage i træningen.
Det blev efterhånden også klart, at det var alvorlig ment fra ledelsens side, når man snakkede om talentudvikling. Easyfood har haft en rivende udvikling siden starten for snart fire år siden. Mange af medarbejderne er vokset betydeligt med opgaven og med en stadig stigende omsætning, er det nødvendigt hele tiden at udvikle nye talenter, der kan vokse med opgaven. En af de dygtigste produktudviklere i virksomheden har en fortid med at lave Othello-lagkager i et supermarked.
Det koster mange penge både at skille sig af med en medarbejder og at anskaffe sig en ny, så det mest rentable for en virksomhed er jo at rekruttere internt. Træningslejren gjorde ledelsen opmærksom på nye talenter, som havde flere kompetencer end de brugte til daglig og som derfor hurtigt kunne sættes ind på nye positioner.
Og selve dagen med de 100 nye produkter foregik i en entusiastisk atmosfære. Håndbold indgik som en del af de sproglige billeder, og selve finalen på træningslejren foregik samme dag som håndboldpigerne spillede kamp ved EM i Ungarn, så vi fik produceret holdtrøjer og startede dagen med en opvarmning i form af et fælles latterbrøl. Der er jo nok at grine af, hvis man kan få øje på det, og latter er en skøn måde at varme op til en stor kreativ præstation.
Medarbejderne fik udleveret nogle basisingredienser, som gjorde det muligt overhovedet at følge den eneste regel, der var sat op: Dej skulle indgå i alle produkter. Derudover fik hvert hold udleveret 50 råvarer som ikke var en del af det normale sortiment.
Metoden fulgte 1925-modellen
· Videnindsamling – hvem ved hvad om råvarerne
· Videnspejling – forestille sig hvordan andre ville gribe opgaven an
· Observation – iagttage råvarernes adfærd under forskellig påvirkning
· Idéskabelse – idégenerering
· Relevans – produktion og test
Under arbejdet som foregik i hjemkundskabslokalet på Lyshøjskolen i Kolding, kørte der en præsentation på væggen. Præsentationen indeholdt billeder af mad, citater om mad samt historiske opskrifter. Efterhånden som produkterne blev skabt, blev der taget billeder af dem og de blev inkluderet i præsentationen så alle kunne følge udviklingen.
Nåede vi det? Ja, 161 produkter blev det til. Ikke bare 161 post-its med ideer på. Produktideerne blev bagt og smagt. Efterfølgende blev flere medarbejdere placeret på mere udfordrende poster, fordi ledelsen havde opdaget nye talenter undervejs.