Hvordan skaber I nye fortællinger, der skaber værdi sammen med jeres kunder? Det træner jeg for tiden virksomheder i. Fortællingerne gør jer i stand til bedre at leve jer ind i jeres kunders behov. Og dermed øge chancen for at levere til dem.
I 1001 nats eventyr møder vi Sheherazade. Hun er billedet på forfatteren. Den, der vækker vores nysgerrighed.
Kongens kone har været ham utro, så han har ladet hende henrette. Hver dag får han en jomfru bragt til sit kammer. De gifter sig. Han tager hendes mødom og for at forhindre hende i at være ham utro, så lader han hende henrette næste morgen. Og næste dag bliver der bragt en ny jomfru. Historien gentager sig. Indtil Sheherazade. Efter hun er blevet gift med kongen, tager han hendes mødom og nu venter den visse død.
“Må jeg fortælle en historie?” spørger hun.
Det må hun godt.
“Hvad sker der så?” spørger kongen, da historien er færdig.
“Hvis kongen vil spare mit liv, så vil jeg fortælle videre i morgen aften.”
Og på den måde fortæller Sheherazade videre i 1001 nat. Til sidst er kongen så forelsket, at hun får lov til at leve.
Hvilke fortællinger kan I fortælle, som får kunderne til at spørge: “Hvad sker der så?”
Det er det, vi træner. Vi bruger berettermodel, aktantmodel, heltens rejse og andre kendte fortællemodeller. I bliver instrueret, og så skaber I selv fortællingerne. Så sidder de nemlig bedre fast.
Heltens rejse handler om at finde en eliksir, som I kan tilbyde jeres kunder. Eller som I kan tilbyde jeres kunders kunder. Så gør I nemlig jeres kunder til helte over for deres kunder.
Heltens rejse i punktform:
Den almindelige verden
Opfordring til eventyr
Heltens tøven
Motiverende hændelse
Indtræden i eventyrverden
Prøvelser, venner og fjender
Vejen til grotten, hvor eliksiren findes
Kamp på liv og død
Belønningen
Vejen tilbage/frem
Heltens ophøjelse
Tilbagevenden med eliksiren