Processen bag Kom Til Kolding kampagnen

Sidste år på denne tid lavede VisitDenmark nogle dystre prognoser for sommerens turisme. De udenlandske turister ville ikke komme til Danmark. Det vil sige, at der ville blive kamp om de hjemlige turister. For at gå forrest, lavede jeg en generøs kampagne for VisitKolding. For mig at se gjaldt det om at udstråle overskud, og sende nogle ærlige budskaber. Undgå det skingre og oversalg ved at love for meget.

Kom Til Kolding blev derfor koldingensernes anbefaling til turisterne. På www.komtilkolding.nu kan man læse koldingensernes anbefalinger. I år er kampagnen så gjort firefarvet og løftet op, så der også annonceres i toge.

Men processen bag var enkel. Vi har et problem, der kræver en analyse. Analysens konklusion kræves at der tænkes nyt (idéer). De nye idéer bliver samlet i en løsning (koncept). Målgruppen (destinationerne) trænes i at kommunikere på de nye medier. Interessenterne (koldingenserne) opfordres til at hjælpe deres by og vi integrerer flere af de sociale medier (Facebook, Twitter, Flickr, Youtube) så vi indhøster de positive budskaber der allerede ligger om Kolding på nettet.

Så skaber vi en proces der i første omgang er social (træning, workshops) i et sprog der forstås på gaden, og dernæst digital (www.komtilkolding.nu), for så at blive total (hele moletjavsen). Mine erfaringer siger, at hvis man ikke starter med de sociale processer, så kan det digitale være lige meget.

Og i år er prognoserne endnu mere dystre. Her er tegningen af processen. Håber den kan inspirere de danske turistaktører.

foto.jpg

Leave a Reply