Der er dukket et nyt fænomen op på danske virksomheder: Læseklubber. Fem danske virksomheder er allerede i gang, og flere venter på at komme igang. På torsdag den 11. november inviteres pressen til at møde den første. Medarbejderne på Easyfood har læst min roman “Tempo” og skal mødes i virksomhedens kantine for at diskutere bogen. Jeg har fornøjelsen at deltage i diskussionen.
Her er nogle af virksomhedernes motiver for at starte en læseklub:
“Hos Easyfood har vi fokus på vores medarbejderes sundhed. Det har ført til en række initiativer med meget fokus på det fysiske. Nu vil vi gennem læseklubben også fokusere på den mentale sundhed. For at øge innovationen har vi brug for mentalt adrætte medarbejdere. Vi tror en læseklub, kan gøre vores måde at tænke på endnu mere rummelig,” siger direktør Flemming Paasch, Easyfood – Flemming.Paasch@easyfood.dk – tlf. 7630 8700
“Vi gør det, fordi der er noget historik i det. Vi er en gammel virksomhed, som har fokus på vores historie, men vi har også brug for at slå en skævert for konstant at forny os. En læseklub er et initiativ vi kan bruge, både i forhold til en forankring i vores historik, og skabe noget fordybelse blandt medarbejderne, og være den skævert, der gør, at vi konstant er i stand til at forny os. Det er den måde vi også arbejder internt i vores organisation,” siger direktør Peter Hulweg Christiansen, Georg Jensen Damask. “Medarbejderne har taget godt imod det. Jeg har allerede været nødt til at købe flere bøger hjem, så det i sig selv er jo godt. Og snakken går allerede nu i kantinen, på de her temaer bogen rejser,” fortsætter Peter Hulweg Christiansen – phc@damask.dk – tlf. 4043 3960
“En læseklub er en anderledes og uhøjtidelig måde at skabe fællesskab blandt kollegerne. Det matcher godt med vores kultur og værdier. Kollegerne får mulighed for at stifte bekendtskab med og drøfte nye emner, som de måske ikke selv ville have taget hul på. I en travl og hektisk hverdag er der behov for et “pusterum”, hvor vi kan inspirere hinanden på en ny måde,” siger afdelingsdirektør Carsten Johansen, Jyske Bank. carsten.johansen@jyskebank.dk – telefon +45 89 89 98 70
“Vi ser os selv som Koldings litterære hotel, og så er bogen jo skrevet her, så selvfølgelig har vi en læseklub. Vi sælger den i vores reception til vores gæster, og så det er jo oplagt at medarbejderne også får den. Og så synes vi bare, det er sjovt og anderledes,” siger hoteldirektør Edel Clausen, First Hotel Kolding – Edel.Clausen@firsthotels.dk – tlf. 7634 5400
Jeg er selvfølgelig ovenud begejstret for, at virksomhederne har lyst til at lave læseklubber. Jeg håber at de er vilde med “Tempo”, og har lyst til at kaste sig over andres bøger bagefter.