100 dages begejstring

I 2009 da opgivelsen nærmest ingen grænser kendte, satte jeg mig for at sprede lidt begejstring. Det blev til kampagnen 100 dages begejstring. Hver dag i 100 dage, startende 1. marts 2009, bragte jeg en positiv historie om nogle det gik godt for. Sitet er lukket nu, men her kan du se alle 100 poster. På en gang!

Foromtale:

Kan vi vende bekymring til begejstring på 100 dage ? Vi gør i hvert fald forsøget fra på søndag

Nu må være det nok med det hængemuleri vi oplever. Jeg tilbyder hermed at sætte mig i spidsen for en begejstringskampagne der hedder 100 dages begejstring. Min målgruppe er dig og alle andre, som har en fælles interesse i at få sat en anden offentlig dagsorden, end den der hersker nu.

Det går i alt sin enkelthed ud på at finde de gode historier og få dem frem i lyset, ind på den scene hvor der kun spilles mørke dramaer lige nu. Det bliver ikke en ufølsom kampagne, som er blind for at mange er blevet ramt hårdt på det seneste, men den handler om at åbne øjnene for alt det der kan lade sig gøre, og som viser sig som gyldne muligheder. Når et marked lukker, åbner et nyt. Hvem er god og hurtigst til at opdage det. Lad os her fortælle alle de historier om dem, der lige nu kan inspirere os med begejstring og fremgang.

Kig her forbi dette site og få:

100 dage med fokus på dem der har fremgang.
100 dage med fokus på alt det der lader sig gøre.
100 dage med tilknytning til fremgang

Og hold dig ikke tilbage. Hvis du synes der mangler nogle historier, så mail løs på cb@carstenborch.dk

Dag 1:

Hvis man kan leve sig ind i sine kunders behov, kan man også levere til dem.

Hvis man kan leve sig ind i sine kunders behov, kan man også levere til dem. 100 dages begejstring lægger ud med en af de største succeshistorier i dansk erhvervsliv, og som lige nu trodser den krise, som alle fokuserer på. 1.350.000.000 kr. i overskud i 2008. Det bør ikke kun glæde dem som arbejder hos Lego eller allerede leverer til Lego.

Det bør også glæde alle dem som ønsker at have fokus på indlevelsesøkonomi fremfor oplevelsesøkonomi. Alle dem som indbygger leg, læring og livskvalitet i deres produkter og ydelser.

Designeren Philippe Starck forudsagde for et års tid siden at fremtidens produkter skal gøre sig fortjent til at eksistere. Det handlede naturligvis om ressourcer og bæredygtighed, men forudsigelsen er allerede gået i opfyldelse for når der er knaphed på kontanter har vi brug for kreativitet og kvalitet. Vi har ikke råd til at købe noget der ikke holder. Og vi har ikke lyst til at bruge tid på noget, der ikke stimulerer vores hjerte og hjerne.

Hvis det går godt for Lego så går det naturligvis også godt for dem som lige nu leverer til Lego, men hvem kunne det ellers gå godt for. Hvorfor ikke udvikle et internationalt cafékoncept til Lego. Dem der har prøvet at rejse i storbyer ved hvor svært tilgængelige de fleste caféer er, hvis man har børn. Og hvem ville ikke gerne besøge en Lego café fremfor en hvilken som helst anden fastfood-kæde. Et sted hvor der bliver serveret sund mad, og hvor beskæftigelsen handler om leg med klodser der holder længere end sidste salgsdato fremfor billigt fremstillet legetøj, som kun holder så længe måltidet indtages.

Hvem kan ellers tænkes at have gode kort på hånden når det går godt for Lego. Butiksindrettere, forskere i pædogik, emballageproducenter, distributører, detailhandlere, management-konsulenter, temapark-designere, merchandise-producenter, film- og spilproducenter, producenter af skoleudstyr, tøjproducenter, designere, forretningsudviklere og mange flere.

Dag 2:

Sporet på bordet

Fra 20 ansatte i oktober til 30 ansatte nu fortæller at Himmerlandskød i Farsø ikke er et lukningstruet slagteri. De har set et hul i markedet og er gået målrettet efter det.

For nogle år siden var man enten storskrydende globalist eller bagstræberisk landsbytosse. Bevægelserne er blødt noget op siden og behovet for både at være lokal og global giver virksomhederne muligheder for at ramme en ny type kunde.

Derfor har Himmerlandskød investeret millioner i udstyr så de slipper for at sende kødet til opskæring langt væk hjemmefra. På den måde sparer de både på lønninger samt giver forbrugerne mulighed for at spise lokal mad. Forbrugerne vil nemlig gerne spise lokalt. Den sjove historie i at spise mad fra hele verden og fortælle alle vennerne hvor ihærdig man har været i sit indkøb og dermed krydre måltidet med fortællinger fra hele verden kan nu erstattes af en anden slags historiefortælling.

Og det kan man fordi sporbarhed gør det muligt at følge den enkelte udskæring helt tilbage til landmanden. Indtil nu mest brugt til at opklare hvis der ringer nogen fra myndigheder og siger de har fået ondt i maven. Så kan slagterierne og mejerierne som bruger sporbarhed gå tilbage i deres journaler og se præcis hvad dyrene har fået af mad, vitaminer og eventuel medicin.

Men denne sporbarhed kan jo også bruge offensivt.

Vi har ikke længere råd til de dyre rejser, den ekstravagante luksus og ombygning af bolig.

Men vi vil ikke undvære den lille luksus, og måske er vores interesse for at finde de gratis glæder steget her på det sidste.

Geocaching er en slags GPS-skattejagt. I Danmark er der mere end 9.000 “skatte” og på verdensplan er der over 729.000.

Det er en aktivitet i stærk stigning og fødevareindustrien kunne blive en markant spiller.

Lidt fakta og nogle tendenser:

En million danskere bruger GPS.
Den hule del af oplevelsesøkonomien imploderer.
Interessen for fødevaresikkerhed eksploderer.

Indtil nu har sporbarhed som sagt handlet meget om at finde tilbage til eventuelle fejl. Nu kan sporbarheden bruges til at finde frem til viden, naturoplevelser og fællesskaber.

Helt enkelt kunne producenterne forsyne varedeklarationen med nogle GPS-koordinater. Det er den enkle version. Så kan forbrugerne jo køre forbi og se hvordan maden har det, der hvor den kommer fra.

Så får vi nogle flere folk på landet til gårdbutikker, gåture og bondegårdsferie.

Et lidt større perspektiv er at udvikle nogle forbrugertiltag der oplyser, skattejagter for børn og voksne, gastronomisk turisme med madruter, storytelling (grubeost etc.), historiske ruter etc. Det er den traditionelle envejs-kommunikation.

Man kunne også træde ind i de fællesskaber der findes på Facebook ogGeocaching.dk/com og udvikle kommunikationen i fællesskab med brugerne. Hvis man er producent af kvalitetsfødevarer må det være en kærkommen lejlighed til at komme direkte i dialog med forbrugerne og dermed skabe præferencer blandt forbrugerne.

Dem der er mest åbne og inviterer flest forbi må jo også være dem, der har mindst at skjule. Finanskrisens vindere er de generøse og kvalitetsbevidste.

Dag 3:

Højtbelagt hjemmefra

Pålægsproducenten Plumrose scorer på de nye vaner. Især amerikanerne har fravalgt restaurantbesøg og spiser nu i stigende grad derhjemme. Det betyder et øget salg af pålæg. Århus-virksomheden har også fabrikker i USA og det er her tendensen hurtigst kan ses.

Ifølge epn som har interviewet Mette Gammicchia fra Landbrugsraadet ses tendensen også i Europa og Asien.

Hvem kan have glæde af det? Dem som har fokus på hjemlighed og dem som er i stand til at tilbyde billige udflugter, hvor man selv må medbringe maden.

Hvis folk der er vant til at gå ud at spise pludselig skal til at smøre maden selv, så er der et kæmpemarked i at gøre den situation til et plus. Det kan være udstyr til madpakkerne, som øger deres identitetsskabende udtryk. Eller grej til lige at lave den perfekte madpakke til børnene, når nu det er blevet det nye trofæ. Eller bedre køling af madpakken, så den bedre kan holde sig. Eller funky skærebrætter, eller madpapir der er lidt mere spræl i. Eller øget salg af phthalater-fri husholdningsfilm, så ungerne er økologiske hele vejen igennem. Eller designer-madkasser.

Det kan jo også handle om miljøer, hvor det at spise hjemme kommer til at blive et signal til verden om at man prioriterer det nære. De miljøer findes jo både på nettet og i lokale forsamlingshuse. Og kommunerne skal til at indrette parkerne på en ny og mere madpakkevenlig måde. Og der skal flere skraldespande op.

Så er der emballageproducenterne som skal til at oppe sig fordi der er en helt ny type kunder på vej til køledisken. En kundetype som kan tænkes at forvente høj kvalitet og måske endda at varedeklarationen står på forsiden.

Gad vide hvorfor varedeklarationen er smidt om bagi. Hvis man har noget at prale af, kan man jo lige så godt vise det frem. Og de bevidste forbrugere vil sætte pris ikke at skulle lede for længe efter informationerne. Og supermarkederne skal til at finde nye placeringer af pålæg fordi det pludselig får en ny status.

Dag 4:

Vi flytter stadig rundt på møblerne og organisationen

Det er formentlig lidt trist at sidde og kigge på de tomme arbejdspladser som indtil for nyligt var fyldt op med glade kollegaer. Det tænker virksomhederne også og ringer derfor til Gitte Andersen fra Signal Arkitekter for at bede dem om at indrette arbejdspladserne på en ny og bedre måde, så der både tages hensyn til lys, lyd og luftforhold samt bruger den viden netop de har om at indrette rum, så de motiverer.

De ringede også da det gik godt, så derfor har Signal Arkitekter lige ansat to nye folk fordi markedet for arbejdsglæde, motivation, effektivitet fortsat stiger. Også selv om der fyres og fusioneres på livet løs.

De virksomheder der havde fokus på det før, har det stadigvæk. Og så er der jo de virksomheder, som ikke har bremset al udvikling og stadig kigger på lokalerne og arbejdssituationerne. De nye store kommuner og de helt nye store markeder som sundhed og energi ringer også efter Signal Arkitekterne.

Men betyder den fysiske indretning virkelig så meget? Bare spørg lægen som fulgte en række patienter, som fejlede det samme, fik samme behandling, og kom sig over sygdommen på to forskellige måder. Dem der lå på højre side af gangen kom sig markant hurtigere. En dag stod han undrende og kiggede først til højre og så til venstre. Dem der lå på højre side kiggede ud på parken der lå udenfor hospitalet og dem der lå på venstre side kiggede ud på den tilstødende bygning, der lå på den anden side af hospitalet.

Hvem kan ellers have glæde af den udvikling. Udover flyttemænd, sandwichbarer, gulvproducenter, håndværkere, arbejdsmiljøeksperter, coaches, lys-installatører, indretningsarkitekter, auktionshuse, kontorforsyninger, erhvervspsykologer, teambuilding-konsulenter.

Dag 5:

Alle drømmer da om at sende en SMS til sit Stokerfyr

Fra 2 til 13 medarbejdere på fire år. Done IT har skabt en sms-platform til økonomistyringsprogrammet Navision.

Det blev til fordi en af stifterne ønskede at være i stand til at sende en SMS til sit Stokerfyr. Vi mennesker har jo de særeste lyster. Men Preben Rasmussens interesse i at kommunikere til sit fyr har skabt ham og kompagnonen Heino Mandal Jensen en blomstrende virksomhed, skriver Væksthus Syddanmark.

En af grundene til succesen er besværet ved at lave datakommunikation mellem telefon og modem. Det er åbenbart en nød der er svær at knække og som mange har forsøgt sig med. Rent praktisk sender man en sms med en forespørgsel til et modem, hvor Navision henter forespørgslen og sender svar retur til telefonen. Vejle-virksomheden Done IT har nu klaret det og været gennem en tre måneders certificeringsproces hos Microsoft.

Potentialet er stort vurderer de. De forventer snart at være 20 medarbejdere og have en omsætning på 40 mio. kr. Og flere af medarbejderne bliver indlemmet i ejerkredsen.

Selvom de er på markedet for teknologi, så er de også på markedet for bekvemmelighed. Og nysgerrighed. Vi gør både noget fordi det gør vores hverdag lettere og så gør vi det, fordi vi kan. Og pludselig så præsenterer mulighederne sig.

Dag 6:

Iværksætteri i alt og i alle

Hvor mange iværksættere kender du som ikke er momsregistrerede ? Er det ikke morsomt at vi kun forbinder folk med iværksætteri hvis de har et momsnummer. Jeg kender da mange mennesker som er iværksættende på alle leder og kanter. Det kalder man også foretagsomhed. Lige nu kommer der mange mails ind fra folk, som gerne vil dele deres begejstring over menneskers foretagsomhed.

Men trods alle meldinger om rekorder i konkurser og tvangsauktioner, så er iværksættertrangen ikke dæmpet i Trekantområdet. 41 mødte op i denne uge. Deres lyst til at starte virksomhed spænder fra småproduktion, konsulent/virksomhedsrådgivning, grafisk design, salg og til internetbutikker/systemer.

Måske skal vi holde op med at snakke om entreprenørielle kompetencer (det kalder man det virkelig) og så tiljuble foretagsomheden overalt hvor vi møder den. På iværksætterkurser, i folkeskolen, på offentlige kontorer, på universiteter, i børnehaver og så videre.

Frisk havre til hestene, og så afsted. Hvis offentlige anlægsbyggerier skal afsætte en del af byggesummen til indkøb af kunst, så kan offentlige virksomheder vel også sætte sig for at handle mere med iværksættere. Der er ikke brug for flere kurser til iværksættere. Der er brug for kunder.

Et alletiders bevis på forskellen mellem bekymring og begejstring

Kasper Nielsen og Wilma Walther-Hansen fra Alletiders firma leverer her to strålende eksempler. Et på hvor lidt der sker når man siger nej, og et på hvor meget der kan lade sig gøre når man siger ja. Måske lidt for meget, men pointen er at lade sig rive med i idéfasen og så filtrere baglæns i stedet for forlæns.

Dag 7:

Køkkenproducenten har opsagt nedtrapningen

Nettolines 65 produktionsmedarbejdere der var gået på fordeling, hvilket her betød at arbejde i 2 dage og holde 3 dage fri og så arbejde i 3 dage og så holde 2 dage fri,  er kaldt tilbage på job allesammen. Salget i januar og februar har ligget henholdsvis 25% og 46% over budget. Direktør Anders Hornebo havde allerede sidste år justeret sin strategi og som sagt lavet aftaler med medarbejderne og fagforeningen for at komme igennem krisen.

Men kunderne er bare kommet fra en anden kant. De er så at sige gået lidt ned i segmentet. Det 12 år gamle mærke Nettoline, der produceres i Aulum, ligger i den mellemdyre ende af lavprissegmentet på køkkener. Og kunder der tidligere havde sat sig for at købe dyrere ind har stadig brugt penge, bare lidt færre. Og det kommer så Nettoline til gode. Deres andet mærke Kitchn, som er et år gammelt, holder salgstallene. Her gør det samme sig formentlig gældende. Kitchn ligger i den høje ende af lavprissegmentet og i den lave ende af mellemprissegmentet.

Matematikere kan fortælle meget præcist at trafikpropper opstår hvis bare én bremser for hårdt op. Hvis rigtigt mange gør det så skaber det ikke kun propper, men også uheld. Men nu lader det til at kunderne til køkkener i Danmark i Norge hvor Nettoline har deres primære markeder har sluppet først bremsen og derpå koblingen så der trilles stille og roligt fremad.

Så nu er der summen af liv og glade stemmer at høre i baggrunden, da jeg snakkede med direktøren fra Aulum i går. Medarbejderne er inviteret til stor fællesmiddag hvis første kvartal holder budgettet. Og det tyder alt på nu.

Den gode stemning giver sig også udslag i at der nu lægges planer. For kendskabet til virksomhedens produkter er pludselig øget markant. Der er kommet helt nye kunder ind ad døren, som måske har helt andre udækkede behov for tiden, som Nettoline og Kitchen nu har tænkt sig at dække. Når der helt uventet kommer interessante kunder ind ad døren så gælder det jo om at få sat gang i en begavet samtale med dem, så Hornebo kan finde ud af lige præcis hvad deres længsler retter sig imod, hvordan produkterne nu skal formgives, hvordan der skal kommunikeres. Så folk der er dygtige i den proces der handler om at indsamle viden fra kunder og forhandlere og omsætte den til nye strategiske tiltag får pludselig noget at lave.

Den oprindelige strategiplan er derfor taget frem igen og idéudviklingen på nye produkter og strategier pulser løs. Så den gode udvikling i Aulum er ikke kun gode nyheder for supermarkederne i Aulum og de 40 forhandlere Nettoline har rundt omkring.

For hvis denne udvikling gør sig gældende på markedet for køkkener i den mellemdyre ende af lavprissegmentet gør det sig sikkert også gældende for de samme segmenter på markedet for køleskabe, vaskemaskiner, cykler, ferier, fladskærme, tasker, musikanlæg og flere andre.

Dag 8:

Elite over lang tid

Det går godt på Vejle Tekniske Gymnasium, som nu hører under Syddansk Erhvervsskole. Rigtig godt.

De sidste fire år har de hvert år haft elever repræsenteret i finalen i konkurrencen“Unge Forskere”. To gange er en lærer blevet kåret som årets lærer og sidste år blev de kåret som årets skole.

Den sikreste måde at rekruttere nye elever samt fastholde de eksisterende er naturligvis fagligt dygtige samt begejstrede lærere. Lærerne skal være i stand til at motivere de unge.

I år går hæderen – foreløbigt – til Birgit Uhrt Andersen. Hun er blevet kåret til årets lærer i konkurrencen “Unge Forskere”. Ud af 232 indsendte projektforslag til konkurrencen er der valgt 17 ud til finalen. Fem af dem kommer fra Vejle og fire af dem har haft Birgit som lærer. Og det er ikke småting hun får de unge mennesker til at interessere sig for. De fem finalister fra Vejle er:

Hanne Binder, Jesper Lykke Rasmussen og Rasmus Hilbert Jensen fra 2.U.  med ”Fra alge til Olie.”
Jakob Pedersen, Jonas Isaksen, Morten Mortensen, Nick Gram Petersson fra 2.X . med projektet ”Energi fra algevækst. ”

Daniel Roved Langgaard og Søren Westh Matthesen fra 3.V. med ”Parallel transmission.”

Carit Brødsgaard Hansen fra tidligere 3.X. med projektet ”Enzymologi – nøglen til effektiv ostefremstilling.”

Carsten Eriksen fra Vejle HTX fra tidligere 3.X. med projektet ”Fedtsyresyntese og regulering i C.Elegans.”

I morgen bliver det afgjort, når finalen afvikles. Uanset om de vinder i Vejle eller ej, så virker det rimelig sandsynligt at de vil befinde sig i finalen igen næste år, for den kultur de har arbejdet op de sidste fem år er båret af en bølge af både begejstring og faglighed.

Dag 9:

Hvis du kun er optaget af det du havde før, så opdager du ikke hvad der forventer forude

Sådan siger chefkokken Gusteau fra Pixar-filmen Ratatouille.

350 unge mennesker var for nyligt samlet i det regi der hedder Young Enterprise og YEAD. Ungdommen er jo kendetegnet ved kun at være bevidst om at livet er foran. De har jo endnu ikke opdaget at de også har en del af livet bag sig, så de er kun optaget af hvad der forventer forude. Og at være tilstede i det lokale vidner om at i hvert fald 350 unge mennesker har mod på livet og har lyst til at starte virksomheder op. At kalde dem begejstrede er en underdrivelse.

Søren Aamand, Roy Lemminger og Marius Klausen stiftede firmaet Sentiv i 2006 som del af et studieforløb på Vejle Teknisk Gymnasium med hensigten om, at løse et problem for den stadig voksende gruppe af mennesker der lider af parfume allergi. 4% af befolkningen døjer med det. Og de 200.000 kan nu snart se frem til at kunne iføre sig parfume lige som de fleste andre.

Deres bestræbelser har nemlig udmøntet sig i et parfumeplaster, som kan anvendes af parfume-allergikere,  som ønsker at bruge parfume uden, at skulle frygte allergiske reaktioner.

Der er som bekendt lang vej fra ide til marked og specielt på medical device området er der en lang række tests og godkendelser, der skal være på plads før introduktion i markedet. De har dog allerede søgt patent og ligger i forhandling om licensproduktion.  På verdensplan inkluderer målgruppen adskillige millioner. Det foregår i et samarbejde med MDBC, som er en incubator virksomhed indenfor medical device området.

De tre unge herrer, har allerede fået stor anerkendelse for deres produkt, og var blandt andet i semifinalen i TV programmet ”Danmarks bedste ide”, de vandt Young Enterprise konkurrencen i 2007 og endelig blev de i 2008 kåret som ”Årets unge håb” af Ivækst og Erhvervsbladet.

Dag 10:

hvor der handles der købes

Indkøberne er begyndt at røre på sig. Der findes en størrelse der hedder PMI(Purchasing Managers Index) som fortæller noget fremadrettet om økonomien. Forbrugertillid, arbejdsløshedstal og konkurser er noget der er fundet sted, og de tal larmer voldsomt for tiden fordi de peger nogle måneder tilbage, hvor det så rigtig skralt ud. Der har eksempelvis været mange eksempler på virksomheder som har foretaget forebyggende fyringer for at sikre sig mod dårligere tider. Måske er der sket det at de har gjort ondt værre.

PMI derimod peger fremad. Det fortæller noget om de indkøb der foretages lige nu af producenterne. Og der ser det ud til at kurven har ramt en foreløbig bund. Så der er godt nyt på vej. PMI-tallet er stadig meget lavt, men nu er det på vej op igen, skriver Politiken i dag.

Nu bliver det spændende hvad der handles for tiden, for det vil give en pejling af fremtidens produkter og indretning af samfund.

Dag 11:

Skræddersyet succes

“Man kunne virkeligt mærke, at danskerne tøvede lige da krisen blev officiel. Mit salg faldt med ét slag med 95%, men nu er kunderne vendt tilbage til mit firmawww.LogL.dk , faktisk flere end før. Jeg har endda set folk gå i kopi-varer af mine design haha. Så ved man, at der er noget om snakken.

Jeg synes også der sker mere på skuespillerfronten. Og så har jeg efter 3 års søgen fundet drømmelejligheden til den rette pris :)”

Sådan rapporteres virkeligheden fra firmaet “Let og Lækkert” (ofte kaldet LogL), der er stiftet af nuværende direktør Per Thiim Thim, som protest over for standarder. Per har delt sin begejstring på Facebook gruppen “100 dages begejstring”, og det er du også meget velkommen til.

På sin hjemmeside uddyber Per sin vision:

“For det første imod, at man kan betale en formue for masseproduceret tøj, der ofte ikke passer, eller man ender med en farve, man ikke ville have, for det var det eneste, der passede. For det andet imod at man ofte er bundet af en ensrettet mode, der er dikteret på ny 2 gange om året. Særligt som mand, kan det være meget svært at finde noget nyt og interessant, der stadigt har klasse. Og endeligt imod, at modeller skal være sygeligt udmagrede for at repræsentere “rigtige mennesker” i reklamer.”

Dag 12:

I Kolding er selv busserne begejstrede

Når man går rundt i Koldings gader, som jeg gør hver dag, så man bliver en smule glad i låget over at der foran på busserne står skiftevis rutenummer og “hav en god dag” eller “smil til verden”. Det luner jo, og det koster ikke noget at gøre det. Goethe sagde det klogt for et par hundrede år siden. At gøre noget godt, kræver ingen overvejelse.

Og så er Kolding lige blevet kåret som årets erhvervskommune nr. 1. Et flot hop fra en femteplads sidste år. Det er en måling på gennemsnittet af de sidste fire års udvikling i arbejdspladser per indbygger, opstart af nye virksomheder og skatteindtægter fra virksomhederne samt andelen af ansatte i private virksomheder. Så alle tallene peger nu den rigtige vej, og det skyldes en særlig indsats. Både de sidste fire år men også de sidste 10-15 år.

Der er investeret i kultur og uddannelse i Kolding igennem mange år. Et forsigtigt gæt på at Kolding nu rammer førstepladsen indenfor erhverv skyldes derfor at vi har tænkt på at det også skal være skønt at være her når man fri, samt når man tager sin uddannelse.

Designskolen Kolding (der er kun to i Danmark), Syddansk Universitet, IBC, Koldinghus, Trapholt, et nyt berømmet bibliotek med utrolige besøgstal, attraktive inkubatormiljøer som ligger midt i byen for både iværksættere og designere, et storcenter der trækker flere millioner forbi byen hvert år, temabørnehaver som idræt, musik (design er på vej), fokusering på netværk, et udviklende og udvidet samarbejde mellem kommunen og erhvervslivet, Nicolai-huset før Børn, legeparken hvor folk mødes og griller mens børnene leger, Geografisk Have, Slotssøbadet med den nye Dronning Dorothea Badstue, håndboldklubben der har været i tyve finaler på tyve år, et progressivt teater som Mungo Park Kolding, Øliaden og mange flere grunde.

For ni år siden, da jeg første gang kom til Kolding blev jeg modtaget som om nogen havde ringet i forvejen. Sådan tror jeg stadig det føles at ankomme til byen. Og det skyldes et helt særligt fokus på både produkter, processer, personer og præstationer der har været dyrket i mange år.

Og nu vil vi være Danmarks Designby og bygge en forsker og udviklingspark med plads til 30.000 arbejdspladser.

Dag 13:

En sut med navn gør gavn

Pia Callesen fra Navnesutten holder sig ikke tilbage for tiden. Hun poster penge i massiv markedsføring fordi priserne på annoncer lige nu er lave og fordi hun tror så meget på sit eget produkt. Hvis alle holder sig på bænken så er der jo masser af plads midt på banen, tænker hun, så krisen bliver brugt til at positionere sig endnu mere fordi kopisterne og konkurrenterne er efter hende.

Hun slog til den dag hun fik idéen. Sådan er det jo med idéer. De kommer til os. Der er selvfølgelig nogle der tager idéer, men de fleste af os får dem. Og Pia var klar til at starte en virksomhed på sin idé. Idéen opstod fordi hun oplevede en frustation over at børnene i vuggestuen delte lige lovlig mange sutter.

Den sut sønnen havde med om morgenen var ikke den han havde i munden, når han blev hentet. Det var lidt træls, og så var det heller ikke så smart i forhold til en unødvendig overførsel af bakterier. Pædagogerne har jo andet at se til end at finde ud af, hvis sut der er hvis. Og hun iagttog at andre forældre fandt på alle mulige sære løsninger for at markere deres børns sutter.

Navnesutten blev opfundet. En højkvalitetssut med navnet trykt på, så sutten stadig kan tåle at blive kogt. Det er små fire år siden og i dag har Pia Callesen i Silkeborg en virksomhed med syv faste medarbejdere, seks pakkepiger og fire forhandlere rundt omkring i verden. Og lige nu går det så godt at hun opruster på markedsføring fordi priserne er lave på annoncering.

En væsentlig del af den internationale succes skyldes at hun fra start markedsførte produktet globalt og det fik folkene bag den amerikanske tv-pris Emmy øje på, så navnesutten kom med i de hyppigt anvendte gaveposer. Og når en celebrity eller deres børn fotograferes med et nyt modeobjekt så går salget stærkt.

Dem der gør gavn kan vinde sig et navn.

Dag 14:

Tandhjulene drejer igen

Den amerikanske bank Citigroup siger nej tak til flere penge fra deres regering.

Nordea i Kolding har lavet lige så mange kreditlån i januar 2009 som sidste år i januar.

Huscompagniet og Lind & Risør sælger huse igen.

Udbud og efterspørgsel har ramt hinanden. Salt- og sukkerindtaget har været for højt, men nu er der ved at være balance igen.

At klappe i hænderne over at banker som har tjent milliarder om året ikke har brug for overførselsindkomst længere svarer nogenlunde til at være imponeret over at Bjarne Riis var så modig at han turde indrømme at han havde taget epo. Jamen altså, Bjarne. Du snød og du løj, og nu vil du have at vi skal være imponerede. Salt og sukker har et mæthedspunkt. Det er nået nu. Man kan godt blive ved med at hælde sukker udover sin havregrød men til sidst kan man ikke længere smage at det smager af mere. For det gør det ikke. Det har nået sit mæthedspunkt. Og den eneste forskel er at det gør dig afhængig af endnu mere sukker og ødelægger din krop.

Vi skal være elektriske uden elektricitet. Vi skal smage med mere end tungespidsen. Vi har – allesammen – i alt for mange år tilsat for meget salt og sukker til vores mad. Afdragsfrie lån. Det er jo dybt godnat. Kemiske smagsforstærkere. Der er sgu da smag nok derude i forvejen. Tungen har mellem 1.000 og 5.000 receptorer. Du behøver ikke tilsætte noget kunstigt.

Spar fem har ryddet hele bordet, så nu vi kan lægge kortene forfra. Det er en helt enestående mulighed for at gøre det rigtigt denne gang. Det er da morsomt at økologiske fødevareproducenter har fået stillet som krav at de skal godtgøre hvorfor deres mad er sundere end den konventionelle. Det er da lige omvendt. Det er da den besprøjtede mad der skal godtgøre at den ikke er usund. Vi har vendt kikkerten forkert. Vi har gjort små problemer store og store problemer små. Men så er det jo bare at vende den og kigge den rigtige vej.

Så når meldingerne lyder at bankerne er begyndt at låne ud igen, indkøberne er begyndt at købe ind og butiksejerne – i hvert fald her i Kolding – har lagt mærke til at folk er begyndt at bruge lidt flere penge, så er der gode tider på vej. Det kan aldrig blive som de sidste 10 år, men hvorfor skulle det også det. Det kan blive bedre. Det kan komme til at handle om gøre forbedring større end forandring.

Lev dig ind i dine kunders behov, så kan du levere til dem. Levér noget der holder længere end de forventer. Levér noget der forbedrer præstationer eller situationer.

Dag 15:

Irma von der Firma

Det går godt for Irma. 2008 gav et overskud på 70 millioner og der er åbnet nye butikker på både Fyn og i Jylland. Løsningen er øget fokus på økologi – 200 varer mere end sidste år samt en nedsættelse af prisen på 200 af de mest populære faste varer. Denne dobbelte offensiv har sikret Irmas succes.

Irma har 82 butikker nu i modsætning til 55 for ti år siden. Og de har netop åbnet deres bud på fremtidens supermarked, hvor der ikke bliver langt mellem medarbejdere der ved noget.

Hvis det går godt for Irma, så er der nok flere både små og store fødevareproducenter som det går godt for. Og måske er det en pejling om at økologi vinder frem. Hvis der er længere mellem snapsene, så skal dem man får være gode, og derfor vi bruger penge på kvalitet når handles mad.

Dag 16:

Australierne er vilde med dansk svinekød på grund af den store fødevaresikkerhed samt kvaliteten af kødet. De vil gerne have de gode udskæringer og er parate til at betale for det.

Det åbner jo helt nye muligheder for grise wellness. Hvis japanerne kan sælge kobe-kød til 1800 kr. kiloet fordi køerne efter sigende bliver masseret, så er mulighederne jo legio for danske udbydere af wellness, som måske lige nu oplever en lettere tilbagegang fra deres naturlige kundegruppe. Smid grisene på briksen, så får vi udviklet endnu bedre svinekødsprodukter.

Fra 2006 til 2008 er australiernes køb af dansk svinekød steget fra 29.000 til 44.000 ton fortæller Landbrugsraadet. Hvis følgende idé bliver realiseret, så stiger eksporten formentlig endnu mere.

Kasper og Wilma fra Alletiders firma har været venlige at tænke videre og gøre idéen fabulerende og køre den lige til kanten.

Dag 17:

Her kan du finde begejstringen

Gode ideer opstår som bekendt samtidig, så vi kan nu glæde os over at Jyske Vestkysten hjælper til med at kortlægge begejstringen i deres kampagne, der hedder “Vi hyrer” som de har sparket igang her små to uger efter at 100 dages begejstring gik igang. Jeg håber at mange flere vil hjælpe til.

Dag 18:

Dronning Pilfinger køber stadig prinsessetøj

Internettøjhandleren Prinsessebutikken fra Odense har oplevet 20 % tilgang af nye kunder på det seneste. Der handles primært mærkevarer i høj kvalitet.

Dag 19:

Lad bolden gøre arbejdet

Quality Park Hotel i Middelfart har set et hul i forsvaret og placeret sig godt. De åbnede i januar et tre-stjernet hotel og har allerede 40% af årsbudgettet hjemme, skriver Børsen.

Dorte og Jan Milling der ejer i alt fire hoteller på Fyn vurderede at virksomhederne ikke ville booke de store og dyre hoteller til deres konferencer i det næste lange stykke tid, og opdagede at Middelfart manglede et tre-stjernet hotel. En baggrund som tømrer har også sikret Jan Milling at det 55 mio. kroner store ombygningsprojekt holdt budgettet og tidsplanen. Da de åbnede i januar var 150 gæster på vej ind ad hoveddøren mens 40 håndværkere lige akkurat nåede at smutte ud ad bagdøren.

De har også kopieret lavprismetoden fra flyselskaberne, hvor man, hvis man booker i god tid, får bedre priser end hvis man kommer i sidste øjeblik.

Du har ikke brug for mere for at få mere

Det er essensen af Murray Gell-Manns videnskabelige beskrivelse af fænomenet emergens. Det opdukkende. Det som vi har brug for lige nu, hvor alle oplever en knaphed. Der er de samme resourcer tilstede som før, det handler bare om at bruge dem på en anden måde. Skifte tandhjulene ud, skifte et par led i kæden ud, gå op på den store klinge eller ned på den lille. Fidusen handler om det opdukkende, at være i stand til – mens himlen falder ned om ørerne på en – at få øje på det næste.

Det handler altså om vende kikkertsigtet, se på tingene på en ny måde, acceptere at nye spilleregler er indført mens du sov. Men du har ikke brug for mere for at få mere. Se Murray Gell-Manns vidunderlige foredrag på 16 minutter. Gell-Mann kendte Einstein så godt at han kaldte ham for Al.

Hvis du ikke er til videnskab, så se denne video med Picasso, og iagttag emergens blive udfoldet. Læg mærke til udgangspunktet – det hvide lærred, en pensel og lidt maling i en bøtte – og se hvad det udvikler sig til i takt med at Picasso udvikler sine idéer. Det er helt tydeligt at se at han ikke – fra starten – ved hvor det ender.

Dag 20:

Cirkus Fremad

I krisetider blomstrer forlystelserne altid, sagde Benny Berdinos far. Cirkus Arenahavde 1800 gæster til premieren på Bellahøj i tirsdags. Han har i dag otte cirkus farende rundt omkring i Europa og beskæftiger 350 medarbejdere. Han har en hund, der hedder Hund og har lige fået ridderkorset af Dronningen. I år har han også fået hjælp af Søren Østergaard, som har instrueret forestillingerne. Og alle fem forpremierer var udsolgt, så ingen bekymring hos Benny Berdino. Kun begejstring.

Dag 21:

Op på den knap så store klinge

Cykelhandlerne melder om stigende indlevering af cykler til reparation og salg af cykler. Det er især de lidt dyrere cykler, der går godt. Tendensen gælder at når familierne må skille sig af med bil nummer to, så bliver den erstattet af en cykel, som så godt må være lidt federe end de normale. Den lille luksus har en opadgående kurve.

Så forvent stigende salg af gadgets til dem der gerne vil vide hvor langt de har cyklet, cool cykeltasker, cykelhjelme med testosteron, sædevarmere som kan varme sædet op fem minutter før der skal cykles, regnslag i signalfarver, picnic-udstyr fordi nu skal hele familien i skoven, designer-cykelkurve, kædelåse med irisgenkendelse, cykelhandsker fremstillet af andalusisk gedeskind, rickshaws til børnene i stedet for christiania-bikes og sikkert mange andre festlige objekter.

Bekymringsknuserne

Musik bliver jo hurtigt et spørgsmål om smag, men jeg vil gerne møde den psykolog eller what have you som kan aflæse bekymring i sindet på folk, som hører deskønne unge mennesker fra Silkeborg, som nu bor i London: Alphabeat

Dag 22:

Vi vil gerne reddes af nogle der har prøvet det før

Ligesom det nok kan frembringe nervøse trækninger hos vordende forældre, der opdager at jordemoderen også er debutant, så ønsker vi også at blive reddet af nogle, der har prøvet det før.

Det har Viking Life Saving Equipment fra Esbjerg. Virksomheden der blev stiftet i 1960 og som i dag har 1250 medarbejdere placeret 50 steder omkring på kloden har rundet en milliard i omsætning, og har også sidste år øget indtjeningen. Det skriver Erhvervsbladet.

“Vikings styrke i forhold til konkurrenterne har længe været vores globale tilstedeværelse og det faktum, at vi tilbyder totalløsninger indenfor sikkerhedsudstyr, rådgivning og service. I disse tider oplever vi dog også, at vores ”proven track record”, commitment til kvalitet og sunde økonomi gør sig gældende i kundernes bevidsthed. De ved, at vi også er her i morgen”, siger adm. direktør Kjeld Amann til avisen.

Dag 23:

Man kan ikke vinde en krig på god mad, men man kan tabe en på dårlig

Nogenlunde sådan lyder et gammelt krigsråd. Man kan simpelthen ikke overbevise soldaterne om at gå ud og slås, hvis de får serveret grød og beskøjtere for længe ad gangen.

Kokkekompagniet som leverer mad ind i huset oplever en vækst uden lige og hyrer folk for tiden, fordi mange af de virksomheder, som før holdt deres møder og konferencer, nu sparer pengene på lokalerne, men altså klogeligt nok ikke på maden.

Så hvis flere virksomheder holder deres konferencer hjemme og catering vokser, så er der formentlig også øget salg af av-udstyr, lokale trykkere af brochurer, mødedesignere har kronede dage så møderne stadig er spektakulære, kontorforsyningerne mærker en ændret efterspørgsel fra deres kunder. Hvis hotellerne var smarte så ville de tilbyde den del af ydelsen til en konference som drejer sig om isvand, blokke med logo-kuglepenne, mapper med prospekter og den slags som en udbringningsservice, ligesom Kokkekompagniet.

Dag 24:

Flødebollefestival i Assens

I Kerteminde har de en kirsebærfestival, i Ebeltoft har de en Æblefestival og i Assens snakkes der nu om en flødebollefestival. Og hvorfor ikke. Byen har en af de bedste flødebollefabrikker der findes: Summerbird. De er lige kommet ud af 2008 med et overskud på 11 millioner kroner, og har planer om yderligere vækst. Byen har rent historisk et forhold til sukker, da byen i mange år har haft sukkerfabrikkerne som økonomisk dynamo. Og så er de søde i Assens.

DR knækker krisen

Danmarks Radio hjælper nu også til med at finde vej til begejstringen og mulighederne. Klik her og se med på jobmuligheder for tiden.

Dag 25:

Det energiske skrald

Virksomheden Babcock & Wilcox Vølund i Esbjerg hyrer lige nu tre medarbejdere ind om måneden. Både smede og funktionærer. De har forstand på affaldsforbrænding.

Affaldsforbrænding slår to fluer med et smæk, for hele verden slås med for meget affald og mangel på energi, siger administrerende direktør John Veje Olesen om baggrunden for væksten til Jyske Vestkysten.

Miljøminister Troels Lund Poulsen har besluttet at hjælpe danske virksomheder ved to årlige rejser til Kina, som er et kæmpemarked for virksomheder der har forstand på affaldshåndtering. Vølund har projekter med lokale partnere, der har brug for anlæg der brænder dobbelt så meget affald af som i hele Danmark.

Dag 26:

Nu kan robotten gøre arbejdet med at finde arbejdet

Arbot er en ny jobdatabase, som er gratis for alle – også arbejdsgiverne. Arbot samler nemlig de ledige stillinger, som annonceres på hjemmesider i Danmark. Så nu er det ikke økonomien, der skal bremse jobannonceringen.

Og effekten er der allerede, ifølge Helle Manscher som er adm. direktør i Arbot: “brugerne af Arbot siger, at de finder annoncer i Arbot, som ikke kan findes i de ‘traditionelle’ jobbaser. Og det underbygger vores idé om, at der ligger andre og flere jobs på virksomhedernes hjemmesider end der kan findes i ‘traditionelle’ jobbaser.”

Arbot blev lanceret d. 9. marts og er stadig under udvikling, men er allerede nu Danmarks 3. største jobdatabase, fortæller Helle Manscher fra Korsør.

Dag 26:

At sømme budding og gipsplader på en væg er svært

Niels Bo Lykkegaard, administrerende direktør for Mountit har skabt en række eldrevne maskiner, der løfter, slæber og rejser de tonstunge gipsplader, som håndværkere i dag selv slæber rundt på med dårlige rygge til følge.

Enhver der har prøvet at bakse med en gipsplade i sit eget hjem, har ikke svært ved at finde medfølelsen frem over håndværkerne der bakser med flere hundrede dagligt. Mountit gør det muligt for en mand at flytte gipsplader fra vognlad til arbejdssted og sætte dem op. Det krævede før flere mand og risiko for dårlige rygge.

Mountit har travlt lige nu, hvor effektivitet er endnu mere efterspurgt. Og især fordi effektiviteten ikke må ske på bekostning af medarbejdernes helbred. Virksomheden har givet markedsføringen en ekstra tand, ansat flere folk og har nye produkter på vej. Mountit fortæller at de er den eneste virksomhed, der kan tilbyde hjælpemaskiner, der lever op til byggebranchens regler for godt arbejdsmiljø.

Dag 27:

Arbejdsmiljøeksperten leder efter flere medarbejdere

Arbejdsmiljøeksperten åbnede den 1. marts ny afdeling i Kolding og melder at tæppet nærmest er hevet væk under dem på grund af den store tilgang af ordrer.

Og det er jo ikke så godt at få tæppet hevet væk under sig, når man arbejder med det gode arbejdsmiljø, men så er det jo godt at de kan få hjælp fra deres øvrige afdelinger i Haderslev, Tønder, Frederikshavn, Århus, Aalborg og Esbjerg.

De løser blandt andet opgaver indenfor arbejdsmiljø, samarbejde og trivsel, coaching af ledere så hvis det er noget du kan, eller kan se flere muligheder i at fremme det gode arbejdsmiljø, så ved du hvem du skal kontakte.

Dag 28:

BB Electronics samler den danske produktion i Horsens

“Mange virksomheder fokuserer lige nu på deres kernekompetencer. Det betyder, at de oftere outsourcer opgaver omkring produktion, logistikstyring og reparationer, som netop er vores speciale,” forklarer Knud Andersen fra BB Electronics på deres hjemmeside.

De har lige afsluttet 2008 med en omsætning på 710 mio. kr. og et overskud på 22,4 mio. kr. Og er foran budget efter årets første tre måneder.

BB Electronics, der producerer elektronik til industri-, telekommunikation/IT- og medico-segmentet, flytter den nuværende produktion fra Give og samler alle danske aktiviteter under ét tag i Horsens, hvor virksomheden udvider med 2500 kvadratmeter. De har også en fabrik i Kina. Fabrikken i Danmark fremstiller produkter med højt teknologiindhold i små og mellemstore serier, mens fabrikken i Suzhou i Kina primært bruges til produkter med et højere lønindhold eller i de tilfælde, hvor BB Electronics kunder har Kina som deres 2. hjemmemarked.

Deres gode økonomi tiltrækker endnu flere kunder. “Vi fornemmer, at det er vigtigt for mange, når de skal vælge en fremtidig samarbejdspartner. Der er jo tale om samarbejdsforhold af længerevarende karakter og derfor er det selvsagt nødvendigt at man som kunde kan regne med at den valgte partner også er til stede næste år og har en økonomi der tillader investeringer i udstyr og fortsat udvikling af kompetencer,” skriver de.

Dag 29:

Mødedesign er et voksende marked

“Efter en kort overgang i efteråret 2008 med alt personale på nedsat tid og løn har vi nu vendt det hele på hovedet og ansat flere nye medarbejdere. Vi har tilbudt virksomheder og organisationer at gøre deres møde og konference bestilling mere effektiv ved at outsource den til ICS med store beparelser til følge. Desuden har vore kunder oplevet at de har mere tid til at lave deres kerneforretning og dermed forøge bundlinien,” skriver adm. direktør Per Ankær fra International Conference Services på et andet begejstringssite Gukavisaa.dk

Dag 30:

Den enes brød den andens brød

For tredje gang siden Skærtoft Mølle på Als begyndte at producere mel og kornprodukter, anerkendes deres arbejde med kvalitetsfødevarer. Denne gang er det Det Danske Gastronomiske Akademi som tildeler Skærtoft Mølle et æresdiplom for ”deres værdifulde indsats for dansk gastronomi”. Hanne og Jørgen fra Skærtoft fik overrakt prisen d. 28. marts i Københavns Madhus. Til lykke til Als.

Og Michaelin-kokken Bo Bech fra Paustian gør fra mandag den 6. april det nemmere for brødbegejstrede borgere i København at købe godt brød til billige penge. “Bo Bech er fascineret af dengang en butik var en specialbutik, og bortset fra de nødvendig remedier til at bage brød, bliver butikken minimalistisk: Ingen mælk, ingen telefon, ingen dankortterminal og kun én slags brød. Vi vil lave det bedst mulige brød, derfor koncentrerer vi os om ét brød: Bo Bechs surdejsbrød.” Skriver AOK. Bageriet kommer til at ligge i St. Kongensgade 46. Til lykke til København.

Hvis du vil bage selv, så kan du komme på bagekursus hos Hanne på Als her.

Dag 31:

Arbejde til ungdommen

Ungarbejde.dk er en jobportal for unge, som formidler kontakten mellem virksomhederne og de jobsøgende unge.

Dag 32:

I Svinninge går de på knust glas

Bilruder består af glaslag, limet sammen af laminat, der blandt andet indeholder stoffet PVB. Og det er et efterspurgt og dyrt stof, som industrien har brug for til f.eks. lim og maling.

Det er bare dyrt, så hvis der var nogen der kunne tilbyde det lidt billigere, ville det ikke gøre noget. Måske som genbrug. Men for at kunne bruge stoffet igen, skal glas og lim altså skilles ad. Det er der ingen, der har kunnet før nu.

“Som de eneste i verden er vi dem, der kan gøre det”, siger Bent Eriksen i TV Avisen.

I værkstedet banker en maskine glasset af, mens en anden maskine sørger for at laminatet bliver vasket ren. Til sammen udgør det ideen bag virksomheden Shark Solutions i Svinninge, som der oplever stor succes lige nu. Shark Solutions regner med at starte et nyt anlæg hvert år, og hvert nye anlæg forventes at give ti nye arbejdspladser.

Idéen kan jo give anledning til overvejelser hos alle dem som kan gøre affald til føde for andre.

Dag 33:

Træd på speederen – drej på rattet

Detailsalget i Danmark er både gået frem i januar og februar. Især fødevarer og andre dagligvarer oplever fremgang ifølge Danmarks Statistik.

Det er godt. Hvis man gerne vil kunne handle ind fremover bliver man nødt til at handle hele tiden. Bare lidt. Matematikere kan fortælle at trafikpropper opstår, hvis bare en bremser for hårdt op. Og nu har rigtig mange nærmest stået på bremsen det sidste halve år, men vækst følger logikken fra radiobiler: Træd på speederen, drej på rattet.

Dag 34:

Hvor mange gange kan en sandwich være frisk?

Det kan den jo kun en gang. Hvis man holder af et nemt måltid – convenience food – nu og da, så oplever man ganske ofte at sandwichen er blevet heppet på mere end en gang i kølemontren. Men det bliver den jo ikke mere frisk af. Easyfoodlancerer nu deres Easy Sandwich, som er en slags brødlomme, hvor man som forbruger kan se fyldet. De lancerer produktet som et sundt højkvalitetsprodukt. Fidusen er helt enkelt at den er frosset ned kort efter den er blevet bagt, og den bliver tøet op en times tid før kunderne sætter tænderne i den. Tættere kommer man ikke en frisklavet sandwich.

Sandwichen kræver ikke nogen tilberedningstid for personalet, hvilket både kunder, personale og butik sætter pris på, og de kommer sjældent til at smide nogle ud, for de kan ganske enkelt observere salget løbende og så hive dem op af fryseren i takt med at kunderne kommer til. De behøver heller ikke løbe tør for sandwich og dermed miste omsætning, for de ligger jo på frost og kan holde sig, så de kan bare handle rigeligt ind.

Dette nye produkt har allerede været med til at sikre den bedste måneds omsætning i virksomhedens snart ni-årige historie. Og for hele 1. kvartal for 2009 ligger den samlede omsætning 13% over 1. kvartal for 2008, fortæller den altid optimistiske direktør Flemming Paasch.

Easyfood fra Kolding har gennem alle årene haft en utrolig høj kadence på udvikling af nye produkter. Det har betalt sig løbende, og især nu hvor både slutbrugerne ændrer købsvaner hurtigere end før og kunderne forventer øget værdi på alle leder og kanter.

Efter demonstration på fødevaremessen i Bella Centret lidt tidligere på året har det affødt stor interesse hos servicestationer, forlystelsesparker og sportshaller.

Og hvis du er i nærheden af en Føtex eller Bilka kan du prøve bake-off versionen for en tyver i bageriudsalget. De tilbyder at varme den op. Har lige prøvet en. Den smager godt, mætter og fedter ikke som mange af de andre produkter.

Dag 35:

Der er penge i frisk luft

I hvert fald for entreprenør Peter Knudsen, som har startet Altan.dk, og som i samarbejde med Byggeriets Innovation gennemførte et helt nyt udviklingsprojekt på området i 2007. Det har ført til nyudvikling på området, og det tager lejere, ejere og andelshavere godt imod.

Før i tiden blev altaner støbt med en bund af beton uden på husmure. Takket være nytænkning laves de nu i stedet med alubund og med rækværk af stål og aluminium og vejer 35 kilo.

Altan.dk har også etableret et »altan-akademi«, hvor de selv uddanner deres montører til altanbyggerier.

Deres omsætning er steget med 40 mio. kroner sidste år og mærker ikke noget til nogen afmatning, skriver Erhvervsbladet.

Dag 36:

De er gode til at holde varmen inde i rørene

Logstor har hovedkvarter i Løgstør og har ca. 1400 medarbejdere. Koncernen er den globalt førende producent af præisolerede rør til energieffektiv transport af flydende medier til fjernvarme og -køling, olie og gas, solar, marine og industriformål

De brugt blandt andet 2008 til at etablere fjernkøling som nyt forretningsområde, åbne en ny komponentfabrik i Polen og sætte gang i et stort fabriksbyggeri i Dubai til fjernkøling i Golf-regionen.

Logstor har desuden åbnet kontor i Rusland i forventning om massive vestlige investeringer i kraftvarme-sektoren, hvor en stor liberaliseringsproces blev afsluttet i fjor, skriver Nordjyske Medier.

Resultatet for 2008 blev en omsætningsstigning på 3 procent til 2,4 milliarder kroner og en driftsindtjening på 286 millioner kroner.

Dag 37:

Det går godt for Ecco

“Vi er godt tilfredse med 2008 resultatet. Det skyldes dels succes med vores kollektioner, dels at vi allerede fra begyndelsen af året erkendte, at tiderne ville blive vanskelige og indrettede os efter det,” siger adm. direktør Dieter Kasprzak fraEcco til epn.dk.

Ecco Sko, der har hovedkvarter i Bredebro, gik fra 5,2 mia. kr. til næsten 5,4 mia. kr. i omsætning. Finanskrisen har flyttet lidt rundt på væksten i omsætningen på de enkelte markeder. I Vesteuropa og USA var der tilbagegang i omsætningen, mens det gik frem i Central- og Østeuropa. Den største procentvise fremgang var i Asien, hvor omsætningen steg fra 467 mio. kr. til 606 mio. kr.

Ved udgangen af 2008 havde koncernen 16.328 medarbejdere, hvilket er en stigning på næsten 1.400 ansatte.

Dag 38:

Nu tager det kun tre kvarter i 20 lande

Falck, der leverer brand- og ambulancetjeneste, sygetransport, autohjælp og sundhedsforebyggelse, opererer nu i 20 lande, seks flere end sidste år og de øgede sidste år deres omsætning fra 6,2 mia. til 7,0 mia. kroner og endte med et resultat på 373 million kroner, skriver Børsen.

Det kan altså godt betale sig at passe på andre, og man kan tjene mange penge på det, hvis man er god til det. Virksomheden har eksisteret siden 1906, hvor Sophus Falck kørte rundt i gaderne med trompet og flag, hvorpå der stod “udrykning”.

Dag 39:

Led os ind i integrerede kredse

Halvlederproducenten Topsil Semiconductor Materials fra Frederikssund fik i 2008 et overskud før skat på 62,1 mio. kr. ud af en omsætning på 289,4 mio. kr. Det er det bedste resultat i selskabets historie, skriver epn.dk

Og hvis du, ligesom jeg, er en lille smule fatsvag, når det kommer til elektronik (som sikkert også er et forkert ord at bruge i denne sammenhæng),  så kan jeg anbefale dig at blive klogere her.

Dag 40:

Jobsøgende i København kan med fordel tjekke jobannoncer i Nordjylland

Cimber-Sterling indsætter nemlig flere afgange mellem København og Aalborg. Fremgangen i passagerertallet på Cimber Sterlings rute mellem Aalborg og København vokser stadig, og selskabet øger antallet af afgange markant.

Fra den 11. maj begynder Cimber Sterling derfor at flyve hele to ekstra daglige rundture på ruten mellem Aalborg og København. Cimber Sterling kommer dermed op på syv daglige rundture mandage til fredage, samt to om lørdagen og tre om søndagen, skriver epn.dk

Dag 41:

Dem der betalte mest i skat havde højst status

Hvis du kigger forbi de gamle landsarkiver på enten Nørrebro eller i Viborg så kan du muntre dig ved at slå op i de gamle Kraks vejvisere fra ca. 1910 og studere opgørelsen over hvem der betalte mest i skat. Dengang var der status i at kunne demonstrere, hvor meget man bidrog med til samfundet.

Den opfattelse har så været vendt på hovedet i går den så går den-æraen. Men nu lader det måske til at det vender tilbage. I hvert fald er det nu vældig populært at være offentlig ansat, skriver Politiken.

»Faktisk er krisen en gylden mulighed for Danmark. For nu har vi en enestående chance for at ruste fremtidens velfærd og finde den arbejdskraft, vi i årevis har sukket efter«, siger FOA’s formand Dennis Kristensen til Politiken.

Om det så handler om tryghed fordi offentlige arbejdspladser vurderes som mere sikre eller en offensiv indstilling om at bidrage til samfundet svarer vel nogenlunde til den morsomme diskussion om at man kun skal samle ind til de fattige lande, hvis man virkelig mener det. Som om man kan smage forskel på om de frø man får udleveret til at plante ud er samlet ind med god eller dårlig samvittighed.

Dag 42:

Barometerstanden i Hirtshals står på flere fisk

Op mod 10 danske og norske fiskefartøjer, der ikke tidligere har landet i Hirtshals, har brugt havnen siden starten af 2009. Det drejer sig både om landing af sild til forædlingsvirksomheder på havnen og konsumfisk til fiskeauktionen i FiskeTerminal Hirtshals, oplyser adm. direktør Jens Kirketerp Jensen, til Nordjyske Medier.

Landingerne af fisk i Hirtshals er 62 procent større i januar 2009 end i januar sidste år. Der er både tale om fisk landet direkte i Hirtshals samt fisk fra Norge, der så bliver transporteret og forarbejdet i Hirtshals.

Færgeruterne mellem Norge og Hirtshals anløber Hirtshals mere end 30 gange om ugen og giver hurtig og effektiv forbindelse mellem landingsstederne i Norge og Hirtshals Fiskeauktion.

Auktionsmester Karsten Pedersen vurderer, at den positive udvikling blandt andet kan tilskrives den høje kvalitet, Hirtshals har kunnet tilbyde fiskerne og fiskeopkøberne de seneste år.

– Vi kan se, at den service, som samlecentral og fiskesortering yder, har betydning for kvaliteten af fisken, der formidles over auktionen, og samtidig kan vi med helt moderne køleforhold give optimale forhold for den nylandede fisk, siger han ligeledes til Nordjyske Medier.

Hirtshals Havn tæller omkring 100 virksomheder med relation til fiskeriet, og regner sig blandt Danmarks syv største erhvervshavne.

Dag 43:

Jeg har ikke begået nogle fejl, jeg har bare fundet 9.999 måder en glødelampe ikke virker på

Thomas Edison sagde meget klogt. “Jeg har ikke begået nogle fejl, jeg har bare fundet 9.999 måder en glødelampe ikke virker på.” Men for tiden har vi åbenbart ikke så god tid til at vente på at pæren lyser, og derfor har  Traceworks det godt for tiden.

“Det er trist at sige det, men vi trives faktisk under krisen. Marketingcheferne er under pres for at vise, at de penge, de bruger, giver resultater. I øjeblikket hører jeg fra samtlige marketingafdelinger og mediebureauer, at de fravælger offline-aktiviteter og tilvælger online-aktiviteter, fordi de kan måles effektivt. På den måde falder kunderne ned i vores turban,” siger administrerende direktør Christian Dam til Computerworld.

Traceworks leverer et web-baseret værktøj til styring og optimering af markedsføring, der kan dokumentere effekten af de penge, der bliver brugt på reklame.

Dag 44:

Nordjyder er gode til at lave bilsæder i Tyskland

Den nordjyske virksomhed Migatronic Automation A/S etablerede i sommeren 2007 et nyt og selvstændigt forretningsområde, Migatronic Automotive, rettet mod bilindustrien. Denne satsning har nu båret frugt, og der er i de seneste måneder modtaget flere betydelige ordrer fra den tyske bilindustri.
Som en ekstra appelsin i turbanen har Migatronic Automotive netop sikret sig en ordre fra en helt ny og meget interessant kunde, nemlig Johnson Controls, der også er sædeproducent.

– Vi har lavet tilbud på flere anlæg til deres fabrikker i Østeuropa. Johnson Controls er en meget stor amerikansk ejet koncern, som alene indenfor Automotive området beskæftiger omkring 75.000 medarbejdere på verdensplan og kan rumme et meget stort potentiale, vurderer Claus Pagh, Business Area Manager for Automotive. Derfor har vi netop øget bemandingen for at kunne gennemføre de ordrede anlæg, skriver robotklynge-netværket Robocluster.

Dag 45:

Larsen åbner 140 nye butikker i år

Mens mange virksomheder skærer ned og fyrer medarbejdere, udnytter sengetøjskoncernen Jysk nedturen til at satse mere end nogensinde. Selskabet åbner i år et rekordstort antal butikker, og samtidig indvies to nye kæmpestore centrallagre. De har en forventning om at det vender, og så står dem der har positioneret sig stærkt når kunderne vender tilbage. Medarbejderne flyttes derfor til nye projekter i stedet for at blive sendt hjem.
»Vi træder ikke på bremsen. Tværtimod speeder vi op. Afmatningen frigør ressourcer, som Jysk kan bruge andre steder. Det giver mulighed for at åbne flere butikker, og det vil vi gøre,« siger Lars Larsen, der ejer Jysk, til epn.dk.

Jysk vil åbne op mod 140 butikker, og det er flere end oprindelig planlagt. Det skyldes blandt andet, at det nu er lettere at skaffe de rigtige medarbejdere. Samtidig er det nemmere og billigere at finde nye butikker.

»Vi har gode menneskelige ressourcer i Jysk. Det vil være dumt at lade dem gå til spilde, fordi salget viger i de nordiske lande. I stedet kan vi bruge kræfterne andre steder,« siger Lars Larsen.


Dag 46:

Der er to slags laks

Der er de laks man selv fanger og så er der dem man finder i frysedisken i supermarkedet.

Og lige nu myldrer det åbenbart med fisketurister langs Gudenåen fordi der for første gang siden 1950′erne er halet to laks på over tyve kilo i land, skriverNordjyske.dk

– Vi har forudsætningerne for at skabe et formidabelt laksefiskeri, måske endda i verdensklasse, siger Ole Wisler, som er sportsredaktør for Danmarks Sportsfiskerforbund.

Dag 47:

Hvad står en 198 meter lang færge, der fragter lastvognstrailere, lige og mangler?

Gardiner. Nemlig. Det tænkte Kim Fallesen fra Kim’s Gardiner i Vejen. Og da efterspørgslen fra hans sædvanlige kunder faldt i efteråret, gjaldt det om at finde nogle nye kunder.

Lindøværftet for eksempel. Nu har Kim halet en ordre ind på 14 skibe til Lindøværftet, som skal forsynes med gardiner, skriver Jyske Vestkysten.

I 2000 startede han sit liv som selvstændig ved at anskaffe sig en gardinbus og køre rundt til kunderne.

Dag 48:

Energiske lavenergihus-byggere søges

E. Bodilsen Totalbyg A/S i Glyngøre ansætter lige nu nye medarbejdere efter firmaets succes med niche-produktion af miljøvenlige lavenergihuse.

Efterspørgslen på bæredygtige og miljøvenlige lavenergihuse er steget så meget de seneste år, at E. Bodilsen Totalbyg lige nu ansætter nye medarbejdere, fortællerTV-MidtVest.

Dag 49:

Den varme luft øger overskuddet i Aalborg Industries

Aalborg Industries er en af verdens største producenter af dampkedler til skibe.

Virksomheden, der ejes af kapitalfonden Altor Equity Partners, LD og ledelsen, øgede nemlig omsætningen med 19 pct. til 3,37 mia. kr. og driftsindtjeningen (ebitda) med små 18 pct. til 476 mio. kr. sidste år.

Aalborg Industries har også gang i et brasiliansk eventyr med biomasseanlæg. For brasilianske virksomheder har det vist sig at være en fed fidus at skifte til biomasseanlæg. I Brasilien er der nemlig let og billig adgang til det såkaldte bagasse, der er et biprodukt fra ethanol- og sukkerrørindustrien. Det har fået efterspørgslen efter kedler fra Aalborg Industries til at skyde i vejret, og den nordjyske virksomhed sidder nu på en tredjedel af markedet i Brasilien, skriverMetal-Supply.

Dag 50:

Elektronikskrot er hot

I hvert fald for Michael Averhoff. Strategien om udelukkende at satse på indsamling og forarbejdning af elektronikaffald har båret frugt for familiefirmaet Averhoff A/S, der har cirka 30 medarbejdere.

Selv om firmaet er oppe mod store industrielle spillere, lykkedes det sidste år Averhoff at erobre en fireårig aftale om indsamling af elektronisk affald fra 250 offentlige genbrugspladser i Jylland og Fyn. I 2006 vandt Århus-firmaet retten til at indsamle elektronikskrot i Region Midtjylland. Det er den ordning, der nu er udvidet til at omfatte hele Jylland og Fyn. Den nye aftale er indgået med elektronikproducenter, der står bag en kollektiv indsamlingsordning.

Producenter, importører og distributører har overtaget ansvaret for indsamling og bortskaffelse af gammel elektronik og elektrisk udstyr fra kommunerne, og den nye aftale med producenterne bringer tilførslen af blandt andet udtjente fjernsyn, computere og støvsugere op på 17.000 ton årligt eller 70 ton om dagen. De store mængder skilles ad og sorteres på Averhoffs nye anlæg i Risskov, hvor hovedråvarerne er kobber, jern, aluminium og stål.

– Vi sælger råvarerne til smelteværker i Europa, der laver nye metaller af dem,« fortæller ejerleder Michael Averhoff til Erhvervsbladet.

Averhoff A/S fik sidste år et overskud på 3,8 mio. kr.

Dag 51:

Nethandel er let handel

Der er åbenbart en del der er trætte af at høre på denne her: “Hvis der ikke står nogle nede på hylderne, så har vi ikke nogle hjemme.”

Pointen er jo netop at man lige har kigget og at svaret kunne man have sparet sig selv for. Det er der sådan cirka 17 pct. flere der gjorde sidste år.

Omsætningen i landets netbutikker steg i 2008 med 17 pct., ifølge opgørelserne fra PBS, og vil også i 2009 vokse med tocifrede rater.

Nordens største udbyder af betalingsløsninger på internettet, DIBS Payment Services, spår, at forbruget på nettet vil vokse med 12-14 pct. i år svarende til, at omsætningen i netbutikkerne runder 20 mia. kr. i 2009, skriver Børsen.

Så hvis du gerne vil lege butik, men ikke har råd eller lyst til at have et butikslokale, så lader det til at danskerne har taget nethandel til sig. 20 milliarder kroner.

Dag 52:

Leasing sælger biler

Automobilhandler Henrik Larsen er nærmest flov – men nok ikke så længe ad gangen – over at det går godt. Han har satset på privatleasing, og tilbageholdenhed med løn for alle medarbejdere. Og har en forventning om at 2009 bliver bedre end 2008. Han har ovenikøbet sat gang i byggeri af showroom i tre plan i Albertslund.

Dag 53:

Skæg for sig og robot for sig

I Odense Kommune er de på vej ud for at købe en hulens masse robotstøvsugere. Det har nemlig vist sig at hvor det før tog 20 minutter at støvsuge hos de gamle, så kan det nu gøres på fem minutter, hvis hjemmeshjælperen bruger en robotstøvsuger. Det efterlader 15 minutter til øget omsorg.

Det fortalte borgmester Jan Boye på kick-off konference til Region Syddanmarks nye satsning på velfærdsteknologi.

Og det betyder gode nyheder til alle dem, der er ved at udvikle teknologi, der kan erstatte manuelle opgaver i forbindelse med driften af vores samfund. For det lader til at politikerne er parate til at bruge de besparelser på mere tid til dem, der har brug for kontakt.

Dag 54:

Du kan skrive krise lige så mange gange du vil, men jeg kan kun se ordet mulighed

Sådan en virkelighed har reklamebureauet Leo Burnett i Lissabon indført.

Bureauet har opfundet en plug-in til Firefox-browseren, som simpelthen fjerner ordet ”krise” i de tekster, man henter op på skærmen, og erstatter det med ordet ”muligheder”. Det fortæller adfreak.com.

Featuren virker ganske vist kun på engelske, spanske og portugisiske sider, men til gengæld lyser det dejligt positive ord ”opportunity” op på skærmen i kvidrende forårsgrønt.

Bureauets kreative direktør Chacho Puebla siger i en kommentar:

– Vi overvejede, studerede og analyserede tusindvis af ord, men ingen af dem lød bedre end ”opportunity”. Både ordet krise og ordet muligheder er hunkøn, og der findes en kendt relation mellem dem i det kinesiske alfabet, hvor det sidste ideogram i ordet krise er identisk med de første ideogrammer i ordet muligheder. Vi vil have folk til at se tingene i et nyt perspektiv og være med til at gøre verden til et bedre sted, skriver Markedsføring.

Dag 55:

Det kræver viden at holde facaden

Skalflex fra Viborg laver alskens produkter til husfacader – pudssystemer, spartelmasse, fliseklæb, tørmørtler, grundere og andre produktnavne, der leder tankerne i alle mulige retninger.

Deres 2009 er lige nu endnu bedre end 2008, som ovenikøbet var et rekordår. Direktøren har forsynet Erhvervsbladet med to enkle forklaringer. Dels er de blevet totalleverandører, hvilket gør det mere attraktivt at købe hele pakken fra dem, og dels har de haft et par hundrede murere på skolebænken for at lære at bruge deres produkter.

Det vil altså sige at god gammeldags indsigt: Kundskaber og kendskaber – er en god formel for økonomisk vækst.

Dag 56:

Når køer springer køen over

Her kan du finde en gård, hvor du med garanti vil opleve begejstring på søndag, når køerne kommer på græs efter vinteren og danser deres forårsdans.

At pumpe chokolade

I virksomheden Desmi i Nørresundby kan det ikke være svært for medarbejderne at finde motivationen til at gå på arbejde. Deres pumper kan nemlig både bruges til at pumpe chokolade, olie væk fra vandet ved miljøkatastrofer, asfalt til nye veje, cirkulation af vand i fjernvarmeanlægget og fjerne overskydende vand ved oversvømmelser.

Desmi omsatte for en halv millard sidste år og tjente 29 mio. kr. til sig selv. Ifølge deres ledelsesberetning – og Nordjyske medier – er resultatet af den ordinære drift således steget med 460 procent.

Dag 57:

Slurp

Sådan cirka siger det, når man indtager en østers. For nogle den største nydelse og for andre den største væmmelse. Men altså. At stå og samle østers i Vadehavet med egen hånd, og derpå jage en kniv ind mellem overskal og underskal og vride skallerne fra hinanden, for så at spise den friskeste østers nogensinde: Det er begejstrende.

Prøv det. Tøv ikke. Ring til Iver.

Iver Gram er naturvejleder og har været offentlig ansat i over 25 år inden han tog springet og blev sin egen herre. Nu vokser hans butik dag for dag fordi han praktiserer indlevelsesøkonomi. Han fortæller os noget om naturen, og gør os klogere på både den og os selv, når vi sidder fast i mudderet på vej ud til østersbanken. Helt elementært. Helt praktisk. Det kan ikke betale sig at gå i andres fodspor. Man sidder fast, man glider, det svupper. Gå dine egne veje er lærdommen.

Og så er østers tvekønnede, de omdanner irriterende små sandkorn til perler, de forlænger livet, gør dig klogere og hvad ved jeg.

Og så sidder de fast i erindringen på dig, når du først en gang har stået i røjsere i koldt vand i Vadehavet og samlet dine egne.

Dag 58:

Bedre batterier i biler betyder brød på bordet

Hvis blot en celle i et batteri er forskellig fra de andre celler eller ikke virker optimalt bliver batteriets kapacitet og levetid kraftigt nedsat.

Det kan klares med et batteristyresystem, og det har Lithium Balance i Ishøj skabt. Inden batteriet genoplades sikrer styresystemet, at alle celler er ens, og dermed giver det en garanti for, at opladningen fungerer korrekt og dermed, at bilens hastighed og arbejdsradius er intakt.

– Når ejere af elbiler klager til bilproducenter over, at deres batteri ikke virker, er det egentlig forkert. Det er styringen af batteriernes celler, der ikke bliver optimeret. Køber du et batteri til 70.000 kr. til en elbil betyder det meget, om du kan køre 300 km på en opladning eller blot 200 km. Og det betyder meget, om batteriets levetid er fem år eller ti år. Derfor mener vi, at vi har den rigtige teknologi på det rigtige tidspunkt, siger Lars Barkler, der drømmer om et nyt dansk batterieventyr tilErhvervsbladet.

– Vi forventer at nå en trecifret millionomsætning næste år eller i 2011. Vi mærker ingen finanskrise. Tværtimod boomer efterspørgslen. Vi ansætter folk, og vi har accelereret udviklingen af vores managementsystem inden for batterier til elbiler, siger Lars Barkler.

De første to måneder i 2009 har de omsat for mere end i hele virksomhedens levetid.

Dag 59:

Vi går mere i biografen

Børsen skriver i dag at biograferne har fremgang over hele linien. Nordisk Film er den store motor og har omsat for 10% mere i 2008 – i alt 430 mio. kr. Det bedste resultat i 10 år. Succesen skyldes især en svensk forfatter. Stieg Larssons romaner er i gang med at blive filmatiseret. Den første film har solgt 900.000 billetter, og der er to film mere på vej, så popcornmaskinerne bliver holdt varme rundt omkring hos biografejerne.

Dag 60:

Hurra, der er krise

Helt ny bog om mulighederne som krisen afføder, skrevet af den begejstrede Alexander Kjerulf.

Dag 61:

Bortset fra navnet forbedrer de præstationer

Hedal Kruse Brohus A/S har hjulpet legepladsvirksomheden Kompan med at reducere udgiften per katalog fra 20 til 5 euro. Når man plejer at få trykt 45.000 kataloger kan det godt mærkes.

Derudover kan virksomheden prale af at levere e-handelsløsninger, og dem er der brug for for tiden.

»I begyndelsen af krisen holdt vi igen, for vi vidste ikke, om krisen ville ramme os. Men vi kan se, at vi faktisk har fået mere at lave, så nu ansætter vi flere folk,« siger Lars Hedal til epn.

Odense-virksomheden Hedal Kruse Brohus har også været kåret som en af Børsens gazelle-virksomheder i både 2007 og 2008.

Dag 62:

Skal vi ikke lave en hættestrækfoliemaskine? Det giver kasse!

Det skal gi’ kasse! Ikke sådan et fladt a fra Vestegnen, nej et rundt dybt a, nærmest som et tysk a. Kasse. Sådan siger mange fra Sønderborg. Det skal gi’ kasse!

Og det har det gjort for Per Lachenmeier, der har lanceret en ny patenteret maskine, Power Flex T1, for knap et år siden. Den har været så succesfuld, at den har erobret omkring 20 procent af omsætningen, og et spring i omsætningen på 40 mio. kr., skriver Erhvervsbladet.

Power Flex-maskinen, der koster 800.000-900.000 kr., bruges til emballering af paller med fødevarer, drikkevarer og sækkelaster. I forhold til tidligere er behovet for folieskift reduceret fra en gang hveranden time til tre dage, og de arbejdskraftbesparende egenskaber reducerer i nogle tilfælde tilbagebetalingstiden til under et år.

Lachenmeier har patenteret apparatet, og det har betydet at han kunne sælge den 40 år gamle familievirksomhed til ITW-koncernen med 50.000 med- arbejdere fordelt på over 800 selskaber i 52 lande. Det amerikanske ejerskab har sat skub i rationaliseringer i produktionen, hvor gennemløbstiden er reduceret betydeligt.

Dag 63:

Hvis du kan drikke 50-60.000 øl i timen, så tag til Vestfyen

– Vi kan sende 50-60.000 flasker igennem systemet i timen, og med det tempo kan vi ret hurtigt slukke tørsten hos alle danskere. Danmark er blevet for lille for os, og derfor kommer vi også til at opsøge mulige kunder i udlandet, siger adm. direktør Poul Mark fra Bryggeriet Vestfyen til Børsen.

En ordre fra Coop består i, at bryggeriet fra Assens skal producere Pokal-pilsnere til alle Coops butikker. Dermed er flere års tilbagegang i ølsaget vendt til fremgang.

Dag 64:

De mærker ikke krisen – de mærker grisen

Alene i Danmark er der 12 millioner svin, 1,6 millioner køer og en kvart million får og geder, der skal mærkes hvert eneste år.

Det fik Tracecompany fra Lolland så ikke lov til fordi de lavede en stavefejl i deres ansøgning, som kunne have godkendt dem for de næste fire år.

Det har så tvunget dem ind i et samarbejde med den amerikanske øremærke-gigant Detron Fearing.

– Og nu skal vi så nummerere deres mærker, så vi kommer til at fremstå som en endnu større og mere troværdig leverandør, siger Henrik Jacobsen om det uheld, der nu har vendt sig til at blive TraceCompays store held, fortæller han til Lolland-Falsters Folketidende.

Dag 65:

Vi vil vide mere

I 2008 var der 15-20 procent flere, der tog på efteruddannelse, og tendensen ser ud til at fortsætte i år, siger uddannelsesdirektør i Undervisningsministeriet, Villy Hovard Pedersen til DR.

Dag 66:

Økologik

Salget af økologiske varer steg sidste år med 29 pct. i forhold til året før. Dermed er salget af økologi fordoblet siden 2005, skriver epn.dk.

Dag 67:

Troen på tryksværten

2008 blev et godt år for Kristeligt Dagblad. En omsætning på næsten 95 mio. kr gav et overskud efter skat på 1,9 millioner kroner.

Selskabet driver i alt ni forskellige internettjenester, og trafikken voksede med 62 procent fra 152.000 unikke brugere i december 2007 til 246.000 unikke brugere i december 2008. Den trykte avis har et oplag på 26.000 dagligt.

Kristeligt Dagblads ansvarshavende chefredaktør og adm. direktør Erik Bjerager forventer, at den positive udvikling for avisen vil fortsætte i 2009.

“Selv om vi lever i en tid med en økonomisk tilbagegang, er der også stort fokus på religions- og værdispørgsmål. Det er Kristeligt Dagblads brede satsning på de menneskelige emner, der skaber væksten og trækker nye læsere til,” siger han tilBørsen.

Dag 68:

Vi vil orienteres

Hvor der for et år siden var 231.000 lyttere til ‘Orientering‘ hver uge, er tallet nu 295.000. Det viser lyttertal fra Gallup for årets første 18 uger.

Det betyder altså at P1’s nyhedsflagskab ‘Orientering’ på et år har vundet over 60.000 lyttere om ugen, skriver epn.dk

Dag 69:

Her er der jobs at hente

DI har gennemført en rundspørge blandt medlemmer af organisationens såkaldte virksomhedspanel.

Det er særligt inden for brancherne service, fødevarer, energi, it, tele, elektronik og kommunikation, at optimismen er størst. Blandt virksomheder inden for disse brancher er det mere end 40 procent, som forventer at skulle rekruttere nye medarbejdere, skriver Erhvervsbladet.

Dag 70:

Oppe i Norge

Rederiet Color Line har oplevet en historisk fremgang i årets første kvartal. Den danske trafik på ruterne til Norge er steget med 30 procent.

– Vi har brugt mange kræfter på markedsanalyser for at følge ændringer i danskernes ferieønsker. Og resultaterne har vi løbende omsat i udvikling af nye produkter, fortæller Henrik Renneberg, til Nordjyske Medier.

Color Lines analyser har blandt andet vist, at der de næste tre-fem år vil være en tendens til, at danskerne søger ferieformer, hvor der er fokus på natur, ro og tid til at være sammen med familien.

Den fremtid har rederiet spillet op til med Color Class,

– Vi tilbyder rejser, som handler om at komme væk ? langt væk ? fra hverdagen, for at finde plads til fordybelse og få ny energi tæt på en enestående natur, uden at være langt væk geografisk. Og uden at man må give afkald på moderne komfort, trådløst internet, fladskærm og gode møbler, tilføjer Henrik Renneberg.

Dag 71:

Løs problemerne med Twitter og Facebook

Et amerikansk ventureselskab, Charles River Ventures, ser så store muligheder i danske Zendesk, at der nu postes nogle millioner i selskabet, skriver Berlingske om selskabet der er stærk til at hjælpe virksomheder med at løse online-problemhåndtering.

Dag 72:

Vestfyn Trækker

Egentlig var det slet ikke meningen, at Vestfyn Trækker skulle holdes i år. Men da Messecenter Herning aflyste deres store transportmesse, så tog de fem ansatte iVBG Group i Ejby en hurtig beslutning og fremrykkede hele forestillingen et år.

Det har vist sig at være et godt valg. Opbakningen har været overvældende. Efter godt en måned var standpladserne udsolgt, og VBG har store forventninger til besøgstallet, skriver Fyens Stiftstidende.

– Selv om der er krise, skal man stadig vise flaget. Man kommer ingen vegne ved at grave sig ned, mener Kaj Pedersen.

Dag 73:

Green Farm Energy

Flere gange hver uge modtager Lars Jørgen Pedersen, bestyrelsesformand og medejer af Green Farm Energy A/S ved Randers, udenlandske gæster. Mange af dem deltager i formøder til Klimakonferencen i København og slår så et slag forbi Randers. I sidste uge havde han gæster fra Asien og Nordamerika.

Green Farm Energi har sit eget biogasanlæg i fuld skala på gården Over Løjstrup. Mod betaling affaldsbehandler anlægget organiske materialer og omdanner det til CO2-neutral el og varme. Varmen sælges til et lokalt varmeværk, mens elektriciteten sælges til nettet, skriver Erhvervsbladet.

Dag 74:

Når man gør noget for de svageste i et samfund, gør man automatisk noget for de stærkeste

Børsen skriver at Danmark eksporterer hjælpemidler for milliarder. 6.000.000.000 kr. sidste år. Og så er vi gode til at finde på nye produkter og nye måder at gøre pleje og omsorg til en økonomi, som vi kan sælge til andre lande. Region Syddanmark har lancerert Velfærdsteknologi.nu hvor man kan møde en masse mennesker der arbejder med det felt. Og på Linkedin er der en gruppe dedikeret til det arbejde.

Dag 75:

Dansk medicin boomer i Sydamerika

De danske medicinalvirksomheder oplever et stærkt stigende salg på en række nye markeder heriblandt Latin- og Sydamerika, og industrien som helhed er yderst fokuseret på at få fodfæste i de nye, spirende markeder, skriver Business.dk

Dag 76:

Nordjysk bogtrykker opkøber flere trykkerier

– Vist er økonomien under pres, men der foregår altså stadig meget. Så ringe er det altså heller ikke. Faktisk har krisen også visse positive sider. Jeg oplever i hvert fald, at den vækker noget i folk i retning af det kreative. Ind imellem kan det være sundt at skulle slås for tingene. Det er befordrende for kreativiteten, og en dag er krisen altså ovre, siger Frits Danielsen til Erhvervsbladet.

Dag 77:

Klodens befolkning skal have mad og medicin, og det mindsker virkningerne af den økonomiske nedtur for den familieejede Ribe-virksomhed Logitrans A/S.
Virksomheden har i de senere år udviklet en række produkter i rustfrit stål til de to brancher, skriver Erhvervsbladet.

I de to brancher har Erling Pedersen kun oplevet en nedgang på 10% mod 40-50% i andre brancher.

Logitrans der har specialiseret sig at lave maskiner der undgår vanskelige løft for mennesker er kommet indenfor i varmen hos Carrefour med en isskovlemaskiner, der sparer medarbejderne for det hårde arbejde med at skovle is over fisk detailhandelskædens butikker.

Rotatoren er som led i et udviklingsprojekt tilpasset den specifikke funktion i Carrefour, der med 15.000 butikker i 30 lande har hentet midlerne til projektet fra sin fond, Mission Handicap og har masser af lovord til de forbedringer af arbejdsmiljøet i fiskeafdelingen, rotatoren har skabt.

Dag 78:

Mjølner har haft glæde af fokus på det offentlige

Omkring 20 pct. flere medarbejdere og godt 30 pct. vækst i omsætningen med solid indtjening til følge. Det er 2008-konklusionen for softwarefirmaet Mjølner Informatics, der har 70 medarbejdere i Århus og København.

Ifølge Jørgen Lindskov Knudsen, adm. direktør, Mjølner Informatics, er et øget samarbejde med den offentlige sektor en stor del af forklaringen på fremgangen. Firmaet har bl.a. leveret den teknologiske platform for COP15, som er den internationale klimakonference, der afholdes i København i december, skriver JP.

Dag 79:

Hvordan gør man det attraktivt at købe rengøringsmidler

Louise Grønhøj Nielsen har på blot tre måneder skaffet 100 kunder til sin egen serie af professionelle rengøringsmidler

– Jeg har fra starten vidst, at jeg ikke skulle have noget stort salgsapparat med kørende konsulenter og alt det salgsgas, som ellers er i branchen. Jeg har en webshop, hvor man både kan se og købe produkterne, og nye kunder finder mig øverst, hver gang de søger på Google under rengøringsmidler, og jeg skal ikke finansiere en masse medarbejdere, store kataloger og fordyrende mellemled, siger Louise, til Nordjyske Medier.

Virksomheder bedder Basic Clean og ligger i Terndrup. Louise Grønhøj Nielsen er industrilaborant og har en fortid som sælger i et rengøringsfirma. Hun laver selv sine produkter på en polsk fabrik, og som det seneste er hun også begyndt at producere svanemærkede rengøringsmidler, fordi forbrugerne efterspørger det.

Dag 80:

Der er kommet mere luft i vindmøllebudgettet

Siemens Wind Power i Aalborg har netop underskrevet en ordre med Dong Energy om levering af 175 3,6 megawatt-møller til vindmølleparken London Array, skriverNordjyske Medier.

Dag 81:

Oplevelseszone for computerspil

Projektet Bretteville Hot Spot, det kreative miljø omkring udvikling af computerspil i Aalborg, har sammen med en række partnere på spillefronten fået del i 20 millioner kroner, som skal bruges til at professionalisere og styrke miljøet.

Knap halvdelen af pengene kommer fra staten, mens resten er indskud fra forskellige aktører inden for computerspil, blandt andet Region Hovedstaden og Producentforeningen, skriver Nordjyske Medier.

Aalborg har haft en vigtig rolle i spiludviklingsmiljøet i form af opbygning af netværket Dreamgames, som samler både professionelle og dem, der bare går meget op i det som fritidsinteresse. Dreamgames har i dag 325 medlemmer og vil blandt andet bruge sin del af pengene til at gøre netværket landsdækkende. Det er en proces, der allerede er godt i gang med eksempelvis en stor afdeling i Århus.

Dag 82:

Nogle ryger og andre rejser

Salgstallene for årets første kvartal viser en fremgang i passagertallet på knap syv procent hos Falk Lauritzen Rejser. Det er derfor en yderst tilfreds Søren Falk Lauritsen, der som administrerende direktør kan gøre foreløbig status.

– Det er naturligvis for tidligt at sige noget endeligt om året ‘09, men de positive tendenser for det første kvartal synes yderst opløftende. Hvis vi kan præstere et så flot resultat i det kvartal, der måske vil vise sig at blive det hårdeste i ‘09, er jeg fortrøstningsfuld, udtaler han til Herning Folkeblad.

En del af forklaringen på fremgangen er, at Falk Lauritsen sidste efterår lancerede en række tv-reklamespots, som har øget kendskabsgraden til rejseselskabet.

Deres rødder i rejsebranchen går helt tilbage til 1967. I de daværende Falkemarkeder, som var en supermarkedskæde ejet af Ragnar Falk Lauritsen, påbegyndtes salg af rejser over skranken. Det var en indlysende ide, at kunderne, samtidigt med at de handlede dagligvarer, lige kunne få en rejsebrochure med hjem.

Dag 83:

Hvad gi’r gear? Spir!

Hansen Transmission, der har forstand på gear, har gode tider for tiden. Både omsætning og indtjening steg i 2008.

Ikke overraskende var det især virksomhedens afsætning til vindmølleindustrien, der var skyld i fremgangen. Her øgede Hansen Transmission indtjeningen med 52 % til 515 mio. euro. Inden for industrielle gearkasser var der dog også god vækst, og her blev indtjeningen øget med 15 % til 94 mio. euro. Det skriver RB-Børsen ifølge EPN.

På bundlinjen var der også stor fremgang. Virksomhedens nettoresultat endte på 45 mio. euro, hvilket svarer til en fremgang på 44 %, fortæller Metal Supply videre.

Dag 84:

Hvis det kan spises propper vi det i jorden

Planteskolerne oplever en uventet stor fremgang i år – og det er de spiselige ting, vi køber med hjem og planter ud i haver og på altaner. Det fortalte gartner Kim Petersen, gartner og Per Boisen Andersen, Danske Havecentre fornylig i et indslag i P1 Morgen, skriver Dansk Gartneri.

Det betyder så formentlig også at alle der leverer haveredskaber, taburetter, affaldsposer, komposteringsanlæg, ophæng til haveredskaber, vandkander og tøj til dem der normalt ikke går i haven også oplever fremgang.

Dag 85:

Digitalisering af biografreklamer har øget omsætningen

I første kvartal faldt den samlede annoncneomsætning i alt 15 procent, men biografreklamen voksede 30 procent. Ifølge direktør John Tønnes fra Nordisk Films biografer skyldes det den teknologiske udvikling. Han fortæller, at man nu principielt kan beslutte sig for at annoncere i biografen og samme aften få reklamen vist forud for en film. I løbet af 2008 gennemgik biografreklamerne nemlig en digitalisering, og det er kernen i den usædvanlige fremgang, man nu ser på biograffronten. Det er blevet meget nemmere, hurtigere og billigere at annoncere på det store lærred, skriver Dansk Kommunikationsforening.

Dag 86

Geotekstiler hos Fibertex

Således er selskabet Fibertex i Aalborg – der blandt andet producerer geotekstiler til byggeindustrien – kommet ud af årets første tre måneder med et overskud før skat på 32,3 mio. kroner mod 5,8 mio. sidste år, skriver Building Supply.

Dag 87:

Der bruges flere penge på online reklamer

Omsætningen i markedsføring via netmedierne er i 2008 steget 17 %, fra 2,5 mia. til 2,9 mia. Det område der er steget absolut mest, er søgeord. Denne del er steget med 44 % og tegner sig nu for 788 mio. kr., fortæller Vestjysk Marketing og refererer til disse tal.

Dag 88:

Vil du ringe til en ven?

Når finanskrisen raser, så nytter det ikke noget at blive siddende og vente på, at telefonen ringer med nye opgaver. Man skal ud i verden og bruge sit netværk. Det har i hvert fald været filosofien hos Brønderslev Stål A/S, skriver Electronic Supply.

– Det har selvfølgelig været lidt stille i januar og februar, som det har været alle steder, men nu kører det hele på skinner igen, siger Henrik Brogaard.

Sammen med kompagnonen Jens Jørgen Jensen overtog han Brønderslev Stål A/S i juli sidste år, og dengang var det en virksomhed, der hovedsageligt leverede cafeteriaudstyr og –inventar. Fra deres tidligere arbejdsgiver medbragte de en del opgaver fra slagteribranchen, og det er disse opgaver, der nu skal bygges videre på.

– Mens det hele er gået lidt mere stille for sig, har vi brugt tiden på at opsøge slagterier og i det hele taget drage nytte af det netværk, vi har med fra vores tidligere arbejdspladser. Og det har faktisk allerede resulteret i ordrer – den første kom for ca. 14 dage siden, fortæller Henrik Brogaard og fortsætter:

– Derudover har vi ansat en mand, der havde en del erfaring fra rejebranchen, og der var det oplagt også at arbejde videre på det. Derfor har vi også brugt tid på at opsøge fiskekuttere, og indtil videre har det resulteret i en prøveordre.

Dag 89:

Det er moderne at spise hjerne

Nye tal viser, at Danmark tjener milliarder på at sælge svineresterne som luksus-delikatesser til blandt andet Kina, Mexico og afrikanske lande, skriverErhvervsbladet.

Det er en sand guldåre, som man har opdaget. Slagterierne kan få meget høje kilo-priser for nogle dele af svinet, som førhen blev smidt ud. I Kina sælger man for eksempel griseører som delikatesser, som kun mellemklassen og de rige har råd til at sætte tænderne i, siger chefkonsulent i Landbrugsraadet Klaus Jørgensen til metroXpress.

Dag 90:

Det kører for toget for tiden

Således stiger hele 13 procent flere kunder på toget, og flere tog på den københavnske S-bane kører til tiden set i forhold til 1. kvartal 2008, skriver DSB i en pressemeddelelse.

Og hvornår mon vi så både kan få sjælen og salaten med. Nettotoget kommer nok snart, så vi kan handle ind mens vi kører i toget, så skal vi ikke bruge tiden på det, når vi kommer frem. Smart ikke. Irma-toget, Bilka-toget, Fakta-toget, Aldi-toget, Rema-toget.

Dag 91:

Nordjyder ringer til nordjyder når vinduerne skal skiftes

Sidste år havde Kipa Vinduer landsdækkende salg fra et kontor i Vissenbjerg. Men i et forsøg på krisestyring flyttede virksomheden salgsfunktionen til Hornum i Nordjylland, hvor Kipa i forvejen havde produktion.

Det skulle vise sig at være en rigtig god idé, for med et nyt telefonnummer har Kipa Vinduer fået lokalt tilhørsforhold, og det har tilsyneladende fået nordjyderne til at strømme til:

– Nordjyderne vil gerne handle med nordjyder, og her kan de både ringe og komme og kigge på produktionen, som det passer dem. Vi har fået understreget, at vi har en lokal produktion, og det viser sig at være snusfornuftigt. Det eneste, vi har ændret i vore annoncer, er telefonnummeret, som nu er et 98-nummer. Men det gav bonus med det samme, siger direktør Niels Storm Hansen til Nordjyske, ogWood-Supply.dk som leverer historien videre.

Dag 92:

Trendsales vokser fortsat

Iværksættersuccesen Trendsales har på syv år udviklet onlinebazaren til en guldrandet forretning – og leverer igen et rekordregnskab, skriver Erhvervsbladet.

Iværksætterne bag, Martin Falslev Andersen og Bo Eriksen, har i modsætning til mange andre internetforretninger ikke satset ensidigt på annoncesalg, men spredt indtægtsmulighederne over 15-20 forskellige kilder.

Virksomheden kommer ud af regnskabsåret 2008 med en omsætning på omkring 23 millioner kroner, hvilket svarer til en fremgang på 44 procent sammenlignet med året før.

Dag 93:

Hvis man har mange nok mindre ordrer så giver det succes

Virksomheden .kinth producerer små videoer til online-brug, og en strategi med små ordrer, men mange af dem, har tilsyneladende båret frugt.

– Vi har indrettet os på at tiltrække kunder, som kommer igen og igen – at lave aftaler, som betyder, at kunden ikke bare afgiver én, men mange ordrer. De kunder, vi har nu, har vi i mindst et år – og det er noget, der giver virkelig vækst, siger Anders Mayntzhusen, .kinth til Markedsføring.

Dag 94:

Broen har fremgang

Virksomheden i Assens med det lidt utilnærmelige navn har fremgang, skriver Børsen i dag i sin papirudgave. Hvis man nu skriver Ballofix så kender de flesteBroens produkter, men de har fem forretningsområder i alt, og skylder sit navn til stifteren Poul Broen, som gik rundt og undrede sig i en svømmehal på Frederiksberg for mange år siden. Det kom der en kæmpe virksomhed ud af.

Dag 95:

Karen Volf håber på koldskålsvejr

Bisca koncernen er Nordens største leverandør af kiks og kager og har en betydelig eksport til Rusland, Tyskland og England. De har for første gang i fem år leveret et positivt resultat, skriver Erhvervsbladet.

Dag 96:

Fra Renault-forhandler til milliard-butik

Kjaer Group i Svendborg har haft det bedste år nogensinde i 2008. En omsætningsfremgang på 33% gav en omsætning på 954 mio. kr.

Kjaer Group  sælger fortrinsvis biler og transportløsninger i udviklingslande.

Dag 97:

Vi spinner

Body Bike fra Frederikshavn fortæller til Jern- og Maskinindustrien at de ikke mærker noget til nogen krise. Danskerne er stadig vilde med cykle uden at komme nogen steder. Body Bike fremstiller og sælger stadig 10.000 cykler om året.

Dag 98:

Århus-møbler i høj kurs

Det er frugten af godt et års hårdt og arbejde, som i disse dage høstes hos århusianske Globe Zero 4.

Firmaet underskrev for nylig sin største kontrakt nogensinde som leverandør til det nyopførte King Abdullah University of Science and Technology (KAUST)i Saudi Arabien.

Netop nu er man således i fuld gang med at ekspedere flere hundrede lounge-stole til Mellemøsten.

– Vi arbejder intenst på at markedsføre og brande vores virksomhed og produkter overfor verdens førende indretningsarkitekter. Når den slags lykkes, som i dette tilfælde, bliver vi bekræftet i, at vi er på rette vej, fastslår direktøren, overfor Wood-Supply.

Globe Zero 4 blev dannet da Globe Furniture A/S pr. 1. januar 2008 opkøbte designvirksomheden Zero 4 ApS og dermed skabte en fælles platform for virksomhedernes kollektioner. Det førte i 2008 en fordobling af salget, og i 2009 kan Lars Schmidt Hansen foreløbig konstatere en betydelig tocifret vækstrate.

Dag 99:

Der sås i Ukraine og høstes i Thy

Producenten af kornbehandlingsanlæg, Cimbria i Thisted, har netop modtaget en ordre på transportudstyr til syv kornterminaler til en værdi af 60 mio. kroner, som skal leveres i Ukraine, skriver Nordjyske Medier.

Dag 100:

Hvis det er billigt nok gør vi det selv

Discountbyggekæderne Harald Nyborg og Jem & Fix blomstrer. Fra 53 mio. efter skat til 81 mio. efter skat for Harald Nyborg og fra 36 mio. til 50 mio. kr. efter skat for Jem & Fix, skriver Børsen i dag.

“Folk er blevet utroligt prisbevidste og er villige til at bevæge sig længere for at få tingene billigere. Hvis man er de bedste på prisen, klarer man sig nok bedre i krisen,” siger Michael Skou fra Retail Institute Scandinavia til avisen.

Hvem tager de næste 100 dage?

Ah, det gjorde godt. 100 dages begejstring.

Nu er der ingen af os, der behøver at hive sig selv op ved hårrødderne eller snørebåndene eller på anden måde fake it till we make it. Nu findes der et bevis for at det lige nu – nu og her – går rigtig godt for rigtig mange. Og det er jo gode nyheder. Især til dem, som har været ramt af mismod og dårlig økonomi. Selvforskyldt eller ej.

Det er ikke sikkert der skal så meget til før fremgangen melder sig. Lad dig inspirere af disse 100 meddelelser om fremgang. Det er jeg selv blevet ganske mange gange. Man bliver i rigtig godt humør af at læse om nogen, som får øje på det der kan gå godt fremfor det der kan gå galt.

Mit sidste vidnesbyrd om begejstring på dette site handler om Skærtoft Mølle på Als. Als er hårdt ramt på grund af fyringer på Danfoss, men hvis alle de gode mennesker på Als tog forbi staldkøkkenet på Skærtoft Mølle ville de også blive smittet af den begejstring som melelskerne på gården og mølleriet besidder. For lidt over fem år siden sad Hanne Risgaard på en bænk i London, da den ukendte herre ved siden pludselig spurgte: Hvad skal dit bidrag til verden bestå i?

Og så gik det stærkt. Sammen med manden Jørgen Bonde og datteren Marie-Louise Risgaard blev Skærtoft Mølle, som i generationer har været i familiens eje, til et centrum for økologisk mel. De vinder præmie efter præmie, er efterspurgt af de dygtigste kokke herhjemme, danner internationale relationer, afholder mastersclasses i staldkøkkenet, som er hypermoderne.

De har oplevet fremgang. Og til efteråret stiger efterspørgslen yderligere fordi de nu får deres eget dedikerede område i Coops butikker.

Så de har travlt med produktudviklingen for tiden. Fra 9 produkter nu skal de op på 30 produkter til efteråret. Det når de.

Og hvis nogen er interesseret i at overtage nøglerne til sitet her og køre de næste 100 dage, så skriv endelig, så vi kan blive ved med at få øje på det der kan gå godt.

Leave a Reply